На позачергових парламентських виборах-2019 зможуть проголосувати лише 47 016 виборців, чия виборча адреса знаходиться на тимчасово окупованих територіях Донецької, Луганської областей, м. Севастополь та АР Крим. Майже 99% внутрішньо переміщених осіб та мешканців тимчасово окупованих територій не подали заяву про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси та, відповідно не включені в списки виборців на тих виборчих дільницях, де проводяться вибори[1] . Дана заява подається не пізніш ніж за 5 днів до дня голосування до відділу ведення Державного реєстру виборців (ДРВ) за виборчою адресою громадянина (зареєстрованим місцем проживання) або за місцезнаходженням (перебуванням) в день голосування. Ця процедура регулюється Постановою ЦВК від 13 вересня 2012 року №893 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси». Для виборців, чия виборча адреса знаходиться на тимчасово окупованих територіях, проходження цієї процедури є єдиною можливістю потрапити в списки виборців та реалізувати право голосу за місцем переселення (фактичного проживання в приймаючій громаді).
Нижче представлена карта розселення внутрішньо переміщених осіб (старше 18 років, за даними Міністерства соціальної політики) та карта, що відображає кількість затверджених заяв (у відсотках) про зміну місця голосування цими виборцями (за даними Державного реєстру виборців). На інфографіці помітно, в яких регіонах прийнято та затверджено найбільшу кількість заяв від виборців з виборчою адресою на тимчасово окупованих територіях.
На інфографіці представлена карта розселення внутрішньо переміщених осіб (старше 18 років, за даними Міністерства соціальної політики) та карта, що відображає кількість затверджених заяв (у відсотках) про зміну місця голосування цими виборцями (за даними Державного реєстру виборців). На інфографіці помітно, в яких регіонах прийнято та затверджено найбільшу кількість заяв про тимчасову зміну місця голосування від виборців з виборчою адресою на тимчасово окупованих територіях. Відповідно, потрібно звернути увагу на те, що серед всіх виборців, які обрали виборчу дільницю для голосування в Донецькій області, тільки 20% (7 264) є виборцями з тимчасово окупованої території Донецької області (ВПО та фактично мешканці тимчасово окупованих територій), а інші виборці – як з підконтрольної території Донецької області, так і з інших регіонів України. Так само, в місті Києві усього 31 547 виборців подали заяву про зміну місця голосування, серед них 10 241 виборець має виборчу адресу на тимчасово окупованих територіях.
У відсотковому значенні найбільш активними були внутрішньо переміщені особи, які переселилися до Львівської, Івано-Франківської, Закарпатської, Черкаської та Київської областей. Загалом, активність внутрішньо переміщених осіб в порівнянні з виборами президента, знизилась. Наприклад, відсоток ВПО, які змінили місце голосування по Львівській області на президентських виборах становив майже на 10% більше (24,7%).
Загальна кількість виборців, які скористались тимчасовою зміною місця голосування на виборах народних депутатів у 2019 році становить 280 922. Громадяни України мотивували бажання змінити виборчу дільницю фактичним місцем проживання (яке відрізняється від зареєстрованого); роботою в виборчих комісіях; тимчасовою окупацією; проходженням військової служби; відпочинком та подорожами.
Усього по країні близько 1000 виборців отримали відмови від відділів ведення Державного реєстру виборців через наступні причини: відсутність виборця в реєстрі; подання заяви вдруге, до відкликання попередньої заяви[2]; відсутність зареєстрованого місця проживання; подання заяви до невідповідного відділу ведення ДРВ.
76% виборців, які змінили місце голосування, отримають лише один виборчий бюлетень – блакитно-сірого кольору для голосування в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за партійні списки. Тільки 24% виборців, які обрали нову дільницю для голосування в межах свого виборчого округу (до якого вони відносяться згідно виборчої адреси), отримають також другий, пісочного кольору бюлетень для голосування в одномандатному виборчому окрузі для обрання депутата за мажоритарною складовою.
Питання видачі бюлетенів виборцям, які змінили місце голосування, регулюється ст.2 та ст.39 Закону України «Про вибори народних депутатів України» та п.4.3. Постанови ЦВК №893 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси». У списку виборців у графі «Примітки» напроти прізвища такого виборця буде відмітка «Отримує лише бюлетень для голосування у загальнодержавному виборчому окрузі». Виборець, який змінив місце голосування, буде знаходитися в кінці списку виборців на тій дільниці, яка визначена як місце для голосування.
Найбільше скористалися процедурою зміни місця голосування виборці, місце реєстрації яких знаходиться в Донецькій області (як на підконтрольній, такі і на тимчасово окупованій території області – 42 642 заяв), місті Києві 21 239 заяв, Дніпропетровській області – 20 231, Луганській області – 19 848 та Львівській області – 16 157.
Регіонами, в яких прийнято найбільшу кількість заяв є: Донецька область – 34 840 осіб, місто Київ – 31 547, Київська область – 18 964, Одеська область – 18 906 та Харківська область – 17 805.
На інфографіці помітно, в яких регіонах прийнято найбільшу кількість заяв від виборців, чия виборча адреса знаходиться на тимчасово окупованих територіях. Відповідно, потрібно звернути увагу на те, що серед всіх виборців, які обрали виборчу дільницю для голосування в Донецькій області, тільки 20% (7 264) є виборцями з тимчасово окупованої території Донецької області (ВПО та фактично мешканці тимчасово окупованих територій), а інші виборці – як з підконтрольної території Донецької області, так і з інших регіонів України. Так само, в місті Києві усього 31 547 виборців подали заяву про зміну місця голосування, серед них 10 241 виборець має виборчу адресу на тимчасово окупованих територіях.
У порівнянні з президентськими виборами-2019 кількість виборців, які змінили місце голосування, зменшилась майже на 35 тисяч (315 725 перед першим туром та 325 604 виборці перед другим туром змінили місце голосування). Навіть спрощення процедури, запроваджене ЦВК 29 травня 2019 року, що призвело до пришвидшення оформлення документів та зменшення черг, не збільшило кількість громадян, які скористалися можливістю проголосувати на виборчій дільниці за місцем фактичного знаходження в день голосування.
Ймовірно, це пов’язано не лише з відпустками, літнім періодом, а також з певною втомою громадян від виборів, обуренням через необхідність знову міняти місце голосування, коли вже двічі робили це зовсім нещодавно. Крім того, для внутрішньо переміщених осіб та мешканців тимчасово окупованих територій процедура ускладнена необхідністю подачі заяви про зміну місця голосування лише в той відділ ведення Державного реєстру виборців, який знаходиться за місцезнаходженням в день виборів. Наприклад, якщо ВПО, що проживає в Києві, планував перебувати та голосувати 21 липня в Одесі, то такому виборцю потрібно було б приїхати в Одесу до 15 липня, щоб встигнути подати заяву. Дану проблему вирішила б можливість подачі заяви онлайн, про яку неодноразово говорили правозахисники в своїх зверненнях до ЦВК.
В порівнянні з попередніми парламентськими виборами різниця по кількості виборців, які змінили місце голосування, становить майже 90 тисяч на користь виборів цього року.[3] Незважаючи на це, існуюча процедура не відповідає потребам суспільства, в якому значна частина громадян проживає не за місцем реєстрації. Потрібна докорінна зміна системи визначення виборчої адреси та системи реєстрації місця проживання. На жаль, Верховна Рада восьмого скликання не розглянула законопроект №6240 «Про внесення змін до деяких законів України (щодо виборчих прав внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних всередині країни громадян)». Виборчий Кодекс, який був прийнятий Верховною Радою 11 липня, також не врахував поправок та пропозицій громадських організацій щодо забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних всередині країни громадян, які були надані до другого читання. Через ці та багато інших причин Виборчий Кодекс потребує ретельного перегляду та усунення конкретних недоліків в його тексті силами парламенту наступного скликання. Громадський холдинг «ГРУПА ВПЛИВУ» спільно з партнерами продовжить проведення широкої адвокаційної кампанії для повноцінного захисту політичних прав внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних категорій громадян.
[1] Згідно з Постановою ЦВК від 2 липня 2019 року № 1430 «Про деякі питання організації та проведення голосування громадян України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року в окремих регіонах України». За даними Міністерства соціальної політики, станом на 1 квітня 2019 року всього в Україні обліковано 1 177 469 внутрішньо переміщених осіб старше 18 років.
[2] п.4.7. Постанови №893 «Якщо виборцю вже було змінено місце голосування, орган ведення Реєстру невідкладно повертає заяву такого виборця з роз’ясненням можливості повторного звернення у визначений законом строк після відкликання попередньої заяви в органі ведення Реєстру за місцем отримання посвідчення, що підтверджує тимчасову зміну місця голосування виборця, та його повернення».
[3] На попередніх позачергових виборах народних депутатів України у 2014 році місце голосування змінили 190 283 виборця.
Завантажити інфографіки у високій якості: 1, 2, 3.