Президент України підписав Указ №32/2019 «Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях».

У документі вказано координати меж та перелік тимчасово окупованих територій у Луганській та Донецькій областях, відповідно до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від  18 січня 2018 року.

Чому це впливає на реалізацію виборчих прав внутрішньо переміщених осіб та мешканців тимчасово окупованих територій? Посилання на даний Указ міститься в Постанові Центральної виборчої комісії №893 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси» в редакції від 5 вересня 2018 року.

«Виборці, виборча адреса яких знаходиться на тимчасово окупованих територіях районів, міст, селищ і сіл, їх частин у Донецькій та Луганській областях, межі та перелік яких визначаються Президентом України у порядку, передбаченому Законом України “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”, можуть не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування», – йдеться в п.2.5. Постанови №893.

Оскільки ані на момент прийняття змін до Постанови №893, ані на момент початку виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 грудня 2018 року, відповідного  Указу Президента України, яким визначено межі та перелік населених пунктів, мешканці яких не повинні надавати підтверджуючі документи для зміни місця голосування, не було, це призводило до певних непорозумінь та перешкод.

За словами виконавчої директорки Громадського холдингу «ГРУПА ВПЛИВУ» Тетяни Дурнєвої, Указ дозволяє однозначно трактувати Постанову ЦВК №893 й знімає всі суперечності навколо її виконання.

«Внутрішньо переміщені особи, мешканці тимчасово окупованих територій та самі працівники відділів ведення Державного реєстру виборців давно очікували на цей документ, – сказала вона. – Відсутність Указу призводила до різного тлумачення змісту Постанови №893, плутанини в інформаційно-просвітницьких матеріалах… Окремо також варто сказати про невизначеність, з якою стикались працівники відділів ведення Реєстру виборців, які шукали відповіді на питання «де саме дивитися перелік окупованих населених пунктів та чи можна виборцю змінити місце голосування без підтверджуючих документів». Дехто безперешкодно видавав посвідчення про зміну місця голосування, а дехто вимагав документ, що підтверджує необхідність зміни місця голосування. Це все призводило до додаткового психологічного навантаження на працівників відділів ведення Реєстру виборців, які змушені були відмовляти виборцям або проводити роз’яснювальну роботу, не знаючи чіткої відповіді на питання. Серед мешканців тимчасово окупованої території також викликала нерозуміння та часом обурення ситуація, коли, приміром, в Києві довідки ВПО не вимагали, а в Добропіллі чи Бахмутському районі – вимагали. І хоча, на жаль, не всі тимчасово окуповані населені пункти включено до цього Указу, наявність цього переліку спрощує для громадян можливість проголосувати, ліквідовує штучні бюрократичні бар’єри на шляху зміни місця голосування. Варто наголосити, що громадяни, виборча адреса яких знаходиться на тимчасово окупованих територіях згідно з Указом Президента, можуть не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування».

Кожен голос впливає!

Станом на 8 лютого 2019 року кількість виборців, які скористались тимчасовою зміною місця голосування становить 13 888.