Європейська мережа організацій з моніторингу виборів (ENEMO) оприлюднила фінальні звіти за підсумками спостережень за президентськими та позачерговими парламентськими виборами, що відбулися в Україні цього року. У висновках містяться загальні враження спостерігачів місії, а також рекомендації щодо вдосконалення виборчих правил та процедур. Тема голосування внутрішньо переміщених осіб (ВПО) займає окреме місце в обох звітах. Далі – витримки-цитати.

Президентські вибори (І та ІІ тури)

Внутрішньо переміщеним особам (ВПО) мають бути надані повні політичні права бути зареєстрованими та голосувати без необхідності жорсткої реєстрації в кожному турі виборів. ЦВК та Державний Реєстр Виборців повинні проводити аудиторські перевірки, використовуючи зразки списків виборців у районах з високим рівнем міграції ВПО, щоб більш ефективно ідентифікувати незареєстрованих виборців. Як альтернатива, якщо виборцям потрібно зареєструватися за тимчасовою адресою, вони повинні мати змогу зробити це на відносно тривалий період часу, як це рекомендує Венеціанська комісія (Кодекс належної практики у виборчих питаннях 2002 р., Розділ I.1.2 ) з метою включення якомога більшої кількості виборців. Обов’язок реєструватися у тимчасовому місці голосування між турами (залишаючи на реєстрацію лише два тижні) є порушенням цього принципу”.

Парламентські вибори

ENEMO рекомендує внести зміни до законодавства для повного закріплення ВПО, щоб вони могли голосувати в одномандатних округах. ENEMO вважає відсутність повного закріплення ВПО однією із вразливих рис діючої виборчої системи, що впливає на всеохопність реєстру виборців. Це також суперечить міжнародним стандартам, таким як Загальна декларація прав людини 1948 р. (Ст. 21), яка зазначає, що кожен має право брати участь в урядуванні та голосувати на виборах шляхом загального і рівного виборчого права.

Відсутність закріплення ВПО пов’язана, головним чином, з чинною вимогою формальної договірної власності та оренди, яка уможливлює закріплення ВПО лише на розсуд власників майна. Зважаючи на характер дозволу на реєстрацію місця проживання в Україні, якщо власники майна вважають за краще не засвідчувати проживання орендаря з метою уникнення оподаткування, орендар не може довести своє місце проживання. Кодекс доброї практики Венеціанської комісії з виборчих питань (2002 р.) передбачає, що: «Якщо особи, у виняткових випадках, були переміщені проти своєї волі, вони повинні, тимчасово, мати можливість вважатись резидентом за попереднім місцем проживання».

Загальну систему реєстрації місця проживання слід реформувати до декларативного підходу до реєстрації резидентів, щоб уникнути суперечності з міжнародними стандартами.”

***

Звіт за підсумками виборів Президента-2019 (укр.)
Звіт за підсумками виборів до ВР-2019 (укр.)