За результатами триденного тренінгу з адвокації та комунікації для представників та представниць ВПО.

Попри те, що з початку війни та окупації Криму і частини Донбасу минуло вже п’ять років, проблеми, з якими внутрішньо переміщені особи стикалися в перші дні переселення залишаються до сих пір невирішеними.

Відсутність власного житла, невизначеність зі статусом дітей, постраждалих внаслідок конфлікту, невиплата пенсій та відсутність права голосу на місцевих виборах – лише неповний перелік найактуальніших з них. Держава до сих пір не запропонувала чіткого і зрозумілого плану розв’язання зазначених проблем. А це означає, що боротьба переселенців за свої права продовжується попри політичні зміни в країні. 


Одним з ключових засобів в цій боротьбі є адвокація. Цей інструмент дозволяє винести проблеми, актуальні для певної групи осіб, на порядок денний всього суспільства. Розказати про ці проблеми іншим, та головне, переконати в необхідності їхнього розв’язання. Адвокаційна кампанія — це комплексний системний процес, який включає в себе і роботу з громадською думкою, і комунікацію з владою, і роботу зі ЗМІ, і роботу над собою.

Успішна адвокаційна кампанія вимагає наявності цілої низки обов’язкових елементів. Учасники тренінгу з адвокації та комунікації, який провела команда ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ” 25-27 жовтня в Києві, запропонували свій варіант рецепту успішної адвокації.

– наявність ініціативної групи людей, які об’єднані спільними цілями та інтересами.
– наявність чітко виписаної та продуманої стратегії та плану дій.
– чіткий розподіл обов’язків між членами ініціативної групи та учасниками адвокаційної кампанії.
– потужна інформаційна кампанія спрямована на різні цільові аудиторії через чітко прописані меседжі.
– послідовна реалізація плану кампанії.
– постійний моніторинг та оцінка результатів на кожному етапі кампанії.

Власний досвід проведення адвокаційних кампаній дозволив учасникам та учасницям тренінгу також визначити й ключові бар’єри на шляху успішної адвокації. Це передусім слабка ініціативність осіб, котрі потребують адвокації. Без активної включеності осіб, інтереси яких адвокуються, сама кампанія приречена на провал. Саме тому умовою участі в тренінгах була наявність досвіду захисту прав ВПО та приналежність до однієї зі структур, які працюють у сфері захисту ВПО (громадського об’єднання, органів місцевої влади, ЗМІ, тощо). Готувати кампанії потрібно з тими, хто в них найбільше зацікавлений. 

Ще одним бар’єром на шляху успішної адвокації є інертність осіб, від котрих залежить розв’язання проблеми. Це в першу чергу влада, в руках якої сконцентровані ресурси та повноваження. Від того, наскільки ефективно вдасться налагодити комунікацію з представниками влади (центральної чи місцевої) залежить успішність самої кампанії.
Нарешті стереотипи та негативний досвід в минулому можуть також впливати на адвокацію. Як і емоційне вигорання громадських активістів, на плечі яких зазвичай лягає основний тягар проведення адвокаційної кампанії.

Аналіз власного досвіду за менторської підтримки експерток “ГРУПИ ВПЛИВУ”, обговорення успішних та невдалих кейсів, обмін ідеями з іншими колегами дозволили учасникам та учасницям тренінгу в Києві по-іншому поглянути на адвокацію. Три дні плідної роботи мають стати для них поштовхом до проведення нових, ще більш масштабних та успішних адвокаційних кампаній.

“Неважливо, якого масштабу будуть ваші адвокаційні кампанії. Краще зробити один маленький крок та помилитися, ніж не робити жодного зі страху провалу. Використовуйте досвід, який ви отримали тут, на тренінгу. Використовуйте досвід інших. Спілкуйтеся між собою заради досягнення спільної мети — відновлення прав людей, які постраждали внаслідок війни та окупації”, – Тетяна Дурнєва, тренерка, “ГРУПА ВПЛИВУ”.

Ініціатива реалізовується Громадським холдингом «ГРУПА ВПЛИВУ» в межах гранту, наданого проєктом Ради Європи «Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень»