Skip navigation

Сергій: В студії Сергій Бондарчук, за режисерським пультом — Марія Хлистова. Вітаємо всіх, хто в цій порі разом з нами! Місцеві вибори 2020 року відбуватимуться на новій територіальній основі, за новими виборчими системами та з обов’язковим дотриманням гендерної квоти у виборчих списках партій. Про такі особливості цьогорічних виборів поінформував член Центральної виборчої комісії Сергій Постівий. Член ЦВК нагадав, що до прийняття Закону «Про адміністративно-територіальний устрій України» визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій цих громад здійснює Кабінет Міністрів. А відповідне рішення уряду подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад. А про те, як нове виборче законодавство забезпечує участь у виборах людей з інвалідністю, чи є покращення умов участі у виборах цієї категорії населення ми говоритимемо в сьогоднішній програмі. У прямому ефірі ми спілкуватимемось із юристкою громадського холдингу «Група Впливу» Марією Красненко та менеджеркою проекту «Доступні вибори» громадського холдингу «Група Впливу» Наталією Новиковою. Вітаю вас!

Марія: Вітаю!

Наталка: Вітаю!

Сергій: Отже, давайте розпочнемо нашу сьогоднішню розмову з дуже важливого такого моменту, адже зміни до Виборчого Кодексу вже набрали чинності, уже підписані главою держави, опубліковані, і таким чином, як ми говорили в наших попередніх програмах, дещо в позитивному сенсі змінюється для людей, які мають намір змінити свою виборчу адресу. От я думаю, що пані Марія нам коротенько ще раз наголосить: а в чому ж суть цих змін, які, власне, вступили в силу і про що ми мали ще сказати, але ще не говорили в наших програмах?

Марія: Звісно. Перш за все, новацією самого Виборчого Кодексу є можливість зміни виборчої адреси для широкої категорії громадян. І мова йде, перш за все, про внутрішньо переміщених осіб, для яких місцеві вибори не були доступними до цього моменту. І тому я наголошую ще раз: від цього року переселенці беруть участь у місцевих виборах, але, знову ж таки, потрібно дотримуватись певної процедури, про яку ми зараз і розповімо. Також до категорії осіб, які зможуть змінити виборчу адресу відносяться громадяни, які проживають не за місцем реєстрації, тобто по факту –  це всі трудові мігранти або особи, які перемістились, але не мають реєстрації в цій громаді, а також ті громадяни, які не мають зареєстрованого місця взагалі. І за оцінками, власне, експертної спільноти, за оцінками самої Центральної виборчої комісії, мова йде про більше ніж 5 мільйонів громадян. Тобто, фактично 5 мільйонів громадян України тепер можуть голосувати на місцевих виборах. Що є важливим? Власне, як я казала, потрібно встигнути змінити цю виборчу адресу. Попри те, що вибори будуть офіційно вже оголошено їх проведення 25 жовтня 2020 року, змінити виборчу адресу потрібно в період з 1 липня по 10 вересня. І новацією, власне, самих змін, які відбулися наприкінці липня цього року є те, що для зміни виборчої адреси відтепер не потрібно ніяких підтверджуючих документів. Тобто, достатньо вашої заяви, яка відображає волевиявлення на зміну виборчої адреси, і відповідно, вона подається до органів ведення Реєстру виборців у живому форматі. І тут ми нагадуємо про те, що потрібно попередньо попіклуватися й ознайомитися із графіком їх роботи, оскільки із-за карантинних обмежень органи працюють у певних обмежувальних режимах, тому, знову ж таки, ознайомлюйтесь з цим форматом роботи. Або онлайн, що також є новацією. Відтепер подання цих заяв є доступним через сайт ДРВ і це займає декілька хвилин, усе є достатньо простим. А з огляду на те, що тепер не потребує ніяких документів, взагалі займає мінімальну кількість часу. Але, звертаємо увагу, потрібно це зробити саме до 10 вересня, оскільки після цього, на жаль, ви не зможете ніяким чином змінити виборчу адресу.

Сергій: Значить, ми підсумовуємо нашу попередню розмову, що тепер відбувся такий «революційний прорив» у частині зміни виборчої адреси. І цією можливістю можуть скористатися близько 5 мільйонів потенційних виборців.

Марія: Насправді такими змінами фактично будь-який громадянин може скористатися. Він сам може визначити, до якої громади він належить, де він хоче обирати місцеву владу. Але тут потрібно пам’ятати, що змінити виборчу адресу відтепер можна лише раз на один рік. Відповідно після дати вашої останньої зміни виборчої адреси, якщо ви кудись переїхали або ви тепер вважаєте, що ви проживаєте в іншій громаді, змінити виборчу адресу ви зможете лише тільки через один рік. Це потрібно також мати на увазі.

Сергій: Тобто, якщо людина зробила вибір — подала відповідну заяву й адресу змінили, то на цих виборах вона має голосувати вже за тією зміненою адресою. І ще раз змінити, навіть до 10 вересня вже не вдасться.

Марія: Абсолютно вірно.

Сергій: Ну я думаю, що Ви докладно пояснили всім охочим змінити виборчу адресу, а тепер, власне, як Ви зауважили, коло виходить за межі тих осіб, тих категорій, про які ми говорили — це внутрішньо переміщені, і трудові мігранти, які всередині країни працюють не за адресою проживання й особи без реєстрації. Також ми говорили, що такої категорії близько мільйона осіб. Отже, тепер, пані Марія, пані Наталя, давайте ближче до нашої основної теми сьогоднішньої розмови. А сьогодні, як ми вже задекларували на самому початку, ми будемо говорити про участь у виборах людей з інвалідністю. І, зокрема, про те, як цей процес буде відбуватись, які зміни в законодавстві будуть, уже, власне, відбулись і набрали чинності. Я до пані Наталі звертаюся. Розкажіть, будь ласка, з огляду на ваш проект, який ви ведете, проект називається, я нагадаю, «Доступні вибори», що з того, що ви планували, ви побачили, що воно буде втілено вже на цьому виборчому циклі (говоримо про 25 жовтня), а що можливо на перспективі лишиться? Прошу.

Наталка: Ну продовжу трохи Марічку. Взагалі зараз процес виборчий стає достатньо доступним для людей з інвалідністю, для маломобільних громадян. Наприклад, окрім того, що можна подавати заяву онлайн на зміну виборчої адреси, можна також подавати цю заяву через уповноважену особу. До цього люди, наприклад, внутрішньо переміщені особи цієї можливості не мали. Але зараз людина з інвалідністю, яка має проблеми з пересуванням, вона може просто надати людині, яка може її офіційно представляти, і має відповідну довіреність про це, вона може передати свої документи, таким чином, довірена особа звернеться до Реєстру. Але також я нагадую. що зараз карантин, і багато Реєстрів не працює, тому краще це перевіряти. По-друге, наприклад, люди, які мають обмеження в пересуванні, вони зазвичай, наприклад, люди, які пересуваються на кріслах-колісних, автоматично медичні заклади передавали їх дані про те, що вони мають обмеження в пересуванні в Реєстр. І таким чином, там з’являлися відомості, що людина не має можливості самостійно пересуватися. Таким чином, людина голосувала вдома за місцем перебування. Але дуже багато людей, дійсно дуже багато виборців хочуть голосувати на дільниці, як і інші виборці. І цього року таку заяву, щоб видалити ці відомості про нездатність самостійно пересуватися можна також онлайн або через уповноважену особу. Це треба зробити до 20 жовтня, подати ці дані. В той же час, наприклад, якщо людина може зламати ногу або через похилий вік, через проблеми зі здоров’ям, вона тимчасово не може пересуватись і вона хоче проголоосувати вдома, то вона також може подати заяву. Трошки більше часу – до 23 жовтня в неї є час, щоб проголосувати вдома в межах свого територіального округу. Тому що тут важливо зазначити, якщо людина, наприклад, у лікарні, і вона не за межами свого територіального округу, тоді, на жаль, вона не може приймати участь у місцевих виборах. Треба щоб людина знаходилася в межах свого територіального округу, і таким чином вона зможе прийняти участь у виборах.

Сергій: Зрозуміло. Тобто, люди, які потрапили в таку ситуацію, що вийшли за межі округу, тобто в них єдина можливість лишається — це за допомогою автотранспорту приїхати на свою дільницю за місцем постійної реєстрації, а решта — можуть у межах округу змінити процедуру голосування, тобто перейти з голосування на дільниці на голосування вдома. Відповідно до цієї особи, до громадянина прийдуть члени дільничної комісії, у визначеному законом складі, і людина таким чином реалізує своє виборче право.

Наталка: Так, і єдиний момент, який я ще хочу додати, що важливо мати медичний документ, який підтверджує взагалі, з одного боку, якщо людина хоче голосувати вдома — що вона має дійсно має підтвердження, обґрунтування, що їй необхідно…

Сергій: Це при подачі заяви?

Наталка: Так. А, наприклад, ми зіштовхнулися із такою проблемою, коли подає людина заяву онлайн саме на виключення цих відомостей, вона хоче проголосувати на дільниці — там теж необхідно додавати документ, підтверджуючий, що вона може самостійно пересуватися.

Сергій: Це вже складніше.

Наталка: Для нас це дійсно трошки нас шокувало, тому що, дійсно, якогось такого обгрунтування, окрім бажання самої людини проголосувати на дільниці — його не може бути. Ми у своїй команді подумали й рекомендуємо тим виборцям, які мають цю позначку ПНСП подавати довідку МСЕК, яка є медичним документ, і зазвичай є в людей на руках практично. І це більш менш дає обгрунтування, щоб видалити цю позначку.

Сергій: Тобто, цього аргумента буде достатньо для дільничної комісії для того, щоб видалити цю позначку в списках, і людина голосувала на дільниці, я так розумію.

Наталка: У більшості випадках, ми сподіваємось, що так і буде. Але практика Реєстрів буде вже показувати, як на місцях буде реалізуватися, дивитися на ці заяви. Але якщо людині відмовили, то ми рекомендуємо звертатися до ЦВК і писати заяву про порушення їх прав голосувати.

Сергій: Тоді вже відповідні рішення буде прийматися вищою інстанцією виборчої комісії, так?

Наталка: Ми сподіваємося, що так.

Марія: І, власне, знаєте, я тут додам, що в цьому питанні ми сподіваємось, що будуть зміни. На жаль, ось цей компонент можна назвати упущенням Виборчого Кодексу, тому що, коли ця норма прописувалася, власне, думали лише в частині того, що людина хоче визначити своє місце голосування на дому за місцем перебування. Якимось чином не подумали про зворотній шлях. І тому, це просто є законодавче обмеження й чітка норма Виборчого Кодексу України, яка передбачає необхідність підтвердження документально цього факту. Але повторюсь: ми сподіваємось, що найближчим часом, звісно, зараз Виборчий Кодекс України переглядатися не буде, оскільки він тільки на початку липня був оновлений, але в цілому й Центральна Виборча Комісія, і Державний реєстр виборців розуміє проблематику, і тому, знову ж таки, підкреслю, що ми дійсно сподіваємось, що найближчим часом, я думаю вже після самих місцевих виборів, тому що тоді ми побачимо ряд проблем і недоліків, які будуть потребувати змін у цілому до Виборчого Кодексу України й цей компонент буде прибраний. А наразі, дійсно, керуємось тим, що говорила Наталя.

Сергій: Це до нас долучилась активно, знову ж таки, Марія Красненко. Нагадаю, юристка громадського холдингу «Група Впливу». І от, пані Марія, ще кілька хвилин у нас лишається в першій частині нашої програми, я хотів би, щоб Ви наголосили ще на тих моментах у законодавчих змінах, які стосуються нашої категорії, про яку ми говоримо — люди з інвалідністю. Які зміни відбулися у виборчому законодавстві? Про що треба знати обов’язково, і враховувати ці моменти для того, щоб не було ніяких неприємних сюрпризів під час безпосереднього здійснення волевиявлення?

Марія: Дійсно, зміни до виборчого законодавства торкнулися і людей з інвалідністю. Перше, на чому я хочу наголосити — це питання термінології. Тому що, насправді, попри наявність тих чи інших норм, нам також дуже важливо використовувати правильну термінологію, власне, і нам як громадянам у повсякденному обіході. Ми дуже довго боролися, власне, громадськість боролася з тим, аби не використовували слово «інвалід», а було замінено для всіх громадян «людина з інвалідністю», тому що ми говоримо про людей, які просто мають інвалідність. Так само, були певні недоліки у Виборчому Кодексі, які цими змінами було нівельовані, і тепер Кодекс відповідає, власне, тим «передовим», можна так сказати, підходам до визначення тих чи інших компонентів. Власне, саме було замінено слова «внаслідок фізичних порушень» на «внаслідок порушення здоров’я». І що не менш важливо, у контексті доступності виборче законодавство тепер говорить не тільки про людей з інвалідністю, тепер використовується значно ширша термінологія — це «виборці з порушенням здоров’я», до яких відносяться люди з інвалідністю, люди з тимчасовим розладом здоров’я. Як наводила Наталя приклад із людиною, яка зламала ногу (руку) — вона має має тимчасовий розлад здоров’я. І так само люди похилого віку, відповідно, обставини, які спричинені віком, тяжкість пересування. Тому Виборчий Кодекс, власне, дбає про всіх цих людей. Про що він дбає, якщо говорити? Тут можна наголосити на декількох компонентах і новаціях. Перше — це інформаційна доступність. Це те, про що ми говорили раніше, це те, про що, на нашу думку, потрібно й надалі говорити. Новацією Виборчого Кодексу є те, що, власне, інформаційні матеріали, такі як плакати й буклети, які будуть випускатися кандидатами в Президенти України в майбутньому, і кандидатів від партійних списків мають бути доступними людям з інвалідністю. Це по суті означає те, що вже партії й кандидати також мають думати про цільову аудиторію, яка має, відповідно, певні порушення здоров’я, і ці матеріали, знову ж таки, мають бути ними зрозумілі й доступні. Тобто, це насправді є великою перемогою — це розширення того кола суб’єктів, які мають опікуватися питаннями, і ми сподіваємось, попри короткий строк перед місцевими виборами, насправді партії зможуть хоча б певною частиною забезпечити цю частину прав людей з інвалідністю, більш широку — людей із порушенням здоров’я. Тому що, знову ж таки, ми розуміємо, що вересень-жовтень — це достатньо короткий період, аби зрозуміти, що і як потрібно робити. Але на перспективу, ця норма є дуже важливою і, власне, як і та, що матеріали на самій виборчій дільниці також мають бути доступними і зрозумілими громадянам.

Сергій: Пані Маріє, якщо говорити про категорію громадян з інвалідністю, саме, які мають інвалідність по зору, тобто ті люди, які не можуть самостійно ознайомитись з цими виборчими плакатами, які розміщені безпосередньо на виборчій дільниці або навіть прочитати самостійно стандартний бюлетень. Саме для цих громадян якісь новації передбачає Виборчий Кодекс? Для того, щоб людина вже, прийшовши на виборчу дільницю, скажімо, самостійно чи за допомогою родичів, щоб вона робила цей вибір самостійно, усвідомлено і, скажімо так, щоб ніхто не скористався в негативному сенсі її вадами здоров’я й не зробив за неї вибір, але не правильний вибір?

Марія: Власне, Виборчий Кодекс — ні, але Виборчий Кодекс передбачає те, що питаннями інформаційної доступності, за них відповідає Центральна виборча комісія, яка, відповідно, має розробити свій порядок інформаційного забезпечення. Власне, у рамках робочої групи Центральної виборчої комісії над даним питанням, питання якраз людей із порушенням зору, незрячих, піднімалося, власне, компонентом, який буде в майбутньому передбачений — це дублювання всієї інформації в різних форматах. Тобто, дублювання аудіо, дублювання відео, наявність титрів, інших підходів для того, аби забезпечити доступність усіх інформаційних матеріалів або основних із них, які мають бути обов’язково доступними для виборців — різними способами для людей із різними формами інвалідності. Власне, це той підхід, який ми обговорювали, і, власне, той підхід, який у майбутньому має бути відображений у самій Постанові Центральної виборчої комісії. На жаль, вона ще не прийнята, але, знову ж таки, у найближчий час вона буде затверджена й опублікована. Тому що, знову ж таки, часу до виборів залишилося не так багато. Але негатив — це, звісно, потрібно розуміти вже сьогодні, що, на жаль, (я думаю, не скажу тут новину), до місцевих виборів 25 жовтня не всі партії зможуть забезпечити дублювання у всіх форматах. Але це робота на перспективу, і це те, що буде в наступні роки.

Сергій: Почули Ваші роз’яснення, пані Марія. І нашим слухачам нагадаю, що сьогодні ми спілкуємось з юристкою громадського холдингу «Група Впливу» Марією Красненко та менеджеркою проекту «Доступні вибори» громадського холдингу «Група Впливу» Наталією Новиковою. Наша програма на цьому не завершується. Ми ненадовго перериваємось, а потім зустрінемось і продовжимо нашу розмову. Залишайтесь на хвилі радіо «Голос Донбасу».

Перерва.

Сергій: Отже, наша програма триває. Нагадаю: сьогодні ми спілкуємось з юристкою громадського холдингу «Група Впливу» Марією Красненко та менеджеркою проекту «Доступні вибори» громадського холдингу «Група Впливу» Наталією Новиковою. Ми обговорюємо питання, які стосуються забезпечення участі у виборах людей з інвалідністю, про новації Виборчого Кодексу у зв’язку з цим, які, власне, набрали чинності. Пані Марія готова нам ще доповнити, так би мовити, свою розповідь, на якій ми завершили першу частину нашої програми. Що ще є нового? І, власне, як ці новації в позитивному сенсі мають вплинути на участь людей з інвалідністю у виборах у жовтні 2020 року?

Марія: Власне, мені здається, основною новацією, яку передбачає Виборчий Кодекс, є чітка норма про те, що виборці з порушенням здоров’я, знову ж таки, мається на увазі — люди з інвалідністю, люди з тимчасовим розладом здоров’я і люди похилого віку тепер мають право на забезпечення розумним пристосуванням. І ось це розумне пристосування має бути їм надано, як безпосередньо на виборчій дільниці, так і не менш важливим є те, що розумне пристосування має бути забезпечено члену виборчої комісії, який або яка має порушення здоров’я. І насправді це є надзвичайно важливим, тому що вперше Виборчий Кодекс дбає про інтереси людей не тільки як виборця, а про інтереси людей з інвалідністю, які можуть бути іншими учасниками виборчого процесу. Як я вже казала, наприклад, член або членкиня виборчої комісії.

Сергій: Але ось така загальна назва, знаєте, трошки лякає. Принаймні насторожує. Викликає такий асоціативний ряд, що ледь не якась “чарівна паличка”, яка допоможе розв’язати всі проблеми. Що ж воно таке термінологічно? Прошу. Зараз до нас, знову ж таки, доєднується Наталія Новикова і нам про це докладніше розповість.

Наталка: Взагалі, якщо говорити про таке широке розуміння цього терміну «розумне пристосування» — це врахування потреб окремої людини. Це може стосуватися і графіку роботи, це може стосуватися і архітектурної доступності, і інформаційної доступності. Але, якщо ми говоримо вужче про вибори, які будуть зараз, так? Тому що розумне пристосування в нас відповідно до нашого Виборчого Кодексу має бути забезпечено взагалі до 2025 року, так? То в нас є ще час. Але в цьому році ми можемо говорити про те, по-перше: на виборчих дільницях мають бути як аудіосупровід тієї інформації, яка є, відеосупровід інформації, матеріали мають бути розміщене не високо, не низько, достатнє, щоб було освітлення, щоб різні люди могли ознайомитись із цією інформацією. Якщо вже говорити про саму кабінку для голосування, то вона має бути розрахована для людей як на кріслах-колісних, так і людей на милицях, які не можуть трохи наклонитися, щоб підписати цей бюлетень.

Сергій: Це кожна кабінка має бути такою?

Наталка: Мінімум одна. Взагалі в європейській практиці, у світовій практиці — це всі кабінки такі мають бути. Але в наших умовах, на цих виборах, хоча б одна кабінка має мати дві полички, мати додаткове освітлення. Тому що я, наприклад, людина, яка носить окуляри, і враховуючи, що в нас буде новий бюлетень, і він буде достатньо складний, інформативний, буде багато різних прізвищ. Я дуже часто придивляюся, які там є прізвища, щоб дійсно обрати того.

Сергій: Ви дуже відповідально ставитесь до свого обов’язку.

Наталка: Так.

Марія: Кожен громадянин має так ставитися.

Наталка: Абсолютно. Тобто, і мені потрібно додаткове освітлення, щоб розібратися в цих прізвищах, то це також має бути. Якщо ми говоримо вже далі про саму будівлю, то вона має бути пристосована до потреб різних людей — це й маломобільних, які, як казала Марічка, які мають порушення здоров’я тимчасові або постійні, так і людей з інвалідністю. Щоб там були пандуси відповідної висоти. Дуже часто, знаєте, пандус є, а забратися на нього самостійно це нереально. Він має відповідати певному стандарту: щоб усі дорожки були без вибоїн, без цих ямочок, тому що людині на кріслі-колісному дуже-дуже складно без сторонньої допомоги в таких умовах пересуватися. Про такі речі ми говоримо.

Сергій: Чи означає це, що вже на цих виборах ті моменти, про які Ви наголосили, що вони вже будуть враховані? І всі виборчі дільниці, на яких відбуватиметься голосування (а таких дільниць у нас дуже багато, понад 30 тисяч виборчих дільниць у нас в Україні), невже вони всі будуть відповідно обладнані?

Наталка: Як я сказала, вони мають час до 2025 року, щоб вони повністю відповідали тим критеріям доступності, але на цих виборах, мені здається, багато територіальних громад, багато міст, селищ не мають навіть бюджетів для цього. Тому про той документ, який буде випускати ЦВК, про який говорила Марічка, там говориться взагалі про мінімальний набір такого розумного пристосування, який, дійсно, забезпечить початок цього шляху.

Сергій: Якщо говорити про суб’єкти, власне, виборів, про їхні можливості, адже законодавство говорить про те, що всі політичні учасники перегонів мають бути в рівних умовах і так далі. Але, ми ж розуміємо, що політичні партії, зважаючи на різні обставини, їхню історію, можливості фінансування, наповненість виборчих фондів, вони де-факто в не зовсім рівних умовах, так? Чи здатні сьогодні, на ваш погляд, політичні партії вести кампанію свою з огляду на потреби людей з тими обмеженнями здоров’я, чи постійними, чи тимчасовими?

Наталка: Мені здається тут, знаєте, треба говорити не про можливість якусь фінансову, а взагалі про врахування потреб і включення цих потреб і інтересів громадян. Тому що, коли, наприклад, йде кампанія, і кандидати або кандидатки організовують зустрічі зі своїми виборцями, то можна обрати таку локацію, яка буде доступною. І тут говориться не про якісь фінансову аспекти, а про те, щоб, наприклад, це був, ми говоримо зараз карантин і не знаємо як взагалі будуть йти в нас перегони, чи можна буде проводити у якихось приміщеннях, так? Але якщо…

Сергій: Ви маєте на увазі агітаційні заходи, збори виборців, зустрічі з кандидатами, так?

Наталка: Так-так. Якщо, наприклад, це у приміщенні — щоб це було, там був і пандус, і якісь підйомники, з’їзди. Щоб, напркилад, двері були достатньо широкі, щоб люди з інвалідністю змогли пересуватися та заїхати в саму будівлю, щоб був, наприклад, переклад жестовою мовою. Тому що про це ми не говорили, а це дуже-дуже така потреба людей, які слабо чують або з порушенням слуху — вони потребують жестової мови, щоб дійсно отримати ту інформацію, яку кандидати хочуть передати своїм виборцям.

Марія: І. власне, знаєте, я тут додам: я абсолютно згодна з думкою про те, що мова йде не скільки про фінанси, мова йде, в контексті України станом на сьогодні, щоб політичні партії задумались і подбали про інтереси. Звісно, не всі політичні партії будуть мати можливість фінансову, аби зробити пандус до місця своєї зустрічі або, якщо говорити про маленькі громади, елементарно може не бути такої будівлі. Але партія, як мінімум, може подбати й написати у своєму анонсі про те, що: “В разі, якщо бажання прибути висловлюють люди з інвалідністю — то зверніться до нас”. Виділити конкретну людину, яка буде займатись питанням, і яка подбає в найоптимальніший спосіб для того, аби людина прибула на це місце або мала можливість поспілкуватися. Мені здається, тут політичні партії навіть можуть починати з таких компонентів, просто заінтересуватися і виокреслити ось цю цільову аудиторію з розумінням того, як з ними потрібно працювати. Мається на увазі не якісь там особливі підходи, тому що насправді люди з інвалідністю абсолютно рівні в розумінні. Більше йдеться про те, щоб про цих людей подбали саме в питанні доступності, і це можна зробити маючи навіть мінімальну фінансову спроможність і знайти ось ці підходи, але не ігнорувати й не маніпулювати.

Сергій: Прошу, пані Наталю.

Наталка: От, наприклад, дуже багато, мені здається, кандидатів, кандидаток будуть знімати відео. Якісь відео, наприклад.

Марія: Так.

Наталка: І це не так складно додати туди субтитри. Навіть без жестового перекладу.

Марія: Елементарне титрування.

Наталка: Просто субтитри будуть йти, і тоді людина, яка має порушення слуху зможу прочитати й ознайомитись.

Сергій: Зможе прочитати сутність того, що звучить у тому чи іншому…

Наталка: Або, наприклад, ми, якщо говорити про всі суб’єкти виборів, ми з ЦВК, ми з Державним реєстром виборців ще навесні дуже багато працювали, щоб оцей кабінет, у якому можна подавати заяви, різні заяви, він також був доступний для людей з порушенням зору. Тому що там є свої особливості: шрифт має бути збільшений, колір має бути більш контрастний — і це також говорить, наприклад, у нас багато партій, які великі достатньо, вже вони потужні, вони такі «титани» української політики, у них є сайти, і це не так складно створити версію для людей з порушенням зору.

Сергій: Щоб вони мали відповідні інструменти, повністю скористатися тією інформацією, з якою партія йде, і якнайкраще представити своїх кандидатів. Тобто, це зрештою, і в інтересах самих політичних сил, тому що таким чином вони розширюють потенційну базу своїх виборців. Я дуже хотів би, щоб за той час, що в нас лишається (у нас лишається близько 7 хвилин), щоб ми сказали про ті просвітницькі заходи, навчальні, можливо, матеріали, які можуть спонукати людей до активнішої участі, до пояснення змін виборчого законодавства й інших речей, і важливих моментів та інструментів. У цьому сенсі, яка ваша місія? Як ви її бачите? І хто ще має, на ваш погляд, долучатися для того, щоб людям з інвалідністю показати важливість участі у виборах у різних аспектах, як ми вже казали, і в якості і виборця, і члена комісії, а можливо й кандидата, правильно? Прошу, пані Наталя.

Наталка: Ми ведемо в цьому році проект «Доступні вибори». Він мені дуже-дуже подобається цей проект. Там є багато такого освітнього, освітній компонент великий. По-перше, ми намагаємося роз’яснити всі ці процедури, всі ті новації, які зараз є у Виборчому Кодексі, щоб люди мали змогу отримати цю, зрозуміти цю інформацію в більш доступному вигляді, ніж воно є в законодавчих документах. Друге — ми проводимо серію різних заходів, на які ми запрошуємо людей з інвалідністю, які попри те, що вони мають порушення здоров’я, вони дуже активні. Вони як і в політичному житті активні, так і взагалі в громадянському своєму житті. Коли вони змінюють своє місце, роблять його більш доступним для всіх своїх громадян. Нещодавно я записала інтерв’ю, ми проводимо серію таких подкастів, випускаємо про людей з інвалідністю в різних сферах. Один із подкастів, який мені дуже подобається (скоро будемо його випускати), це про жінку-депутатку місцевої влади, яка має інвалідність, вона пересувається на кріслі-колісному, і враховуючи, що наші будівлі адміністративні, вони ще з Радянського Союзу, вони такі монументальні, вони мають оці колони, вони мають, знаєте, дуже багато сходинок.

Сергій: В Римському стилі такому, так?

Наталка: Так-так. Для неї ця будівля, їх місцева рада була недоступна. Абсолютно. І перший рік, вона розповідала, що перший рік її заносили на другий поверх до цієї зали сесійної, щоб вона могла приймати участь у засіданнях. І вже після того, як вона прийшла туди, по-перше, зали засідання перенесли хоча б на перший поверх, щоб це було, дійсно, комфортніше їй працювати. Але вона також багато всього робить, дійсно, щоби покращити доступність.

Сергій: Адже йдеться не лише про одну конкретну людину-депутатку, а йдеться про велику, таку численну аудиторію тих людей, які до цього органу влади приходять чи виборців, які в повсякденному життя звертаються до органів владі. І є необхідність потрапити, власне, у цю будівлю для вирішення своїх життєвих конкретних питань.

Наталка: Повсякденних.

Сергій: Повсякденних. Власне, такі речі, вона на собі це відчула, але робила ж, очевидно, це намагалась для всіх людей, правильно?

Марія: Так.

Сергій: І таких, я думаю, прикладів можна дуже багато навести, бо країна в нас велика. Зрозуміло, що за один день всіх цих моментів не розв’яжеш. Тим більше, що спроможність громад у нас різна. Одне питання, коли йдеться про великі міста — Київ, Харків, міста-мільйонники або наближені до мільйона — Запоріжжя, Львів. Інша справа, коли це сільські громади, так? Хоча й там, скажімо, є і школи, і доволі гарні приміщення, але вони якраз і потребують тих речей, про які ми сьогодні говорили, і про те, що ви сказали, що законодавство передбачає це 2025 року, щоб вони всі набули вже 100 % втілення.

Марія: Це в контексті виборчого законодавства. Насправді не потрібно забувати, що при будівництві нових споруд мають дотримуватися принципів і стандартів ДБНу, які включають інклюзивність і доступність будівель. Тому це такий великий знак оклику всім забудовникам, які дуже часто ігнорують це питання, але насправді ця норма не нова. І, знову ж таки, повторюсь: усі будівлі, які здаються сьогодні мають бути доступними.

Сергій: І, відповідно, якщо за новими будівельними нормами не буде таких доступних елементів, то, звичайно, що комісія державна не має приймати ці об’єкти до експлуатації, так?

Марія: Так.

Сергій: У нас залишається дві хвилини. Я не знаю навіть, хто бажає підвести риску. Можливо, щось ми важливе дуже не встигли обговорити. Прошу, пані Марія і пані Наталя. Прошу.

Наталка: Я би сказала, буквально цитату, що зараз у нас, дійсно, до 2025 року виборчі дільниці мають стати доступними. Але водночас, я закликаю виборців подивитися на свої дільниці, щоб зрозуміти: чи є вона доступна зараз. Тому що, зазвичай, якщо дільниця у вас була на другому поверсі, там останні 10 років, то вона там і буде. То, якщо ваша дільниця недоступна, будь ласка, зверніться як і до виборчих омбудсменів у ваших регіонах, так і до ЦВК, до самої дільниці, щоб зробити її доступною.

Сергій: В межах можливого саме на цих виборах, так?

Наталка: Так, тому що цей, дійсно, процес потребує залучення громадян. Кожного  і  кожних громадян.

Марія: І тут я знову додам, і нагадаю, що внутрішньо переміщені особи, люди, які проживають не за місцем реєстрації або не мають реєстрації мають (у період з 1 липня по 10 вересня) змінити виборчу адресу. Це тепер доступно онлайн і не потребує надання жодних підтверджуючих документів, тому закликаю це зробити й не упустити свою можливість участі в місцевих виборах. Оскільки, відтепер у нашій державі дуже багато питань вирішується саме на місцевому рівні. І другий, мій останній на сьогодні насправді посил — це те, щоб люди не боялися брати участь у виборчому процесі в різних ролях. Не тільки як виборець, а і член комісії, як кандидат, як спостерігач. В тому числі люди з інвалідністю, ми розуміємо, що є дуже багато страхів, але ці страхи ми поступово поборемо, і потрібно з чогось починати.

Сергій: Сила громадянського суспільства має бути перевірена практикою. І виборчий процес — це найкращий елемент, коли найкращі, найдостойніші повинні йти у владу не соромлячись і бажаючи реалізувати свій потенціал, покращуючи й життя в громадах, і в країні в цілому, зрештою. Дякуємо вам за участь у програмі. Нагадаю: ми спілкувалися з юристкою громадського холдингу «Група Впливу» Марією Красненко та менеджеркою проекту «Доступні вибори» громадського холдингу «Група Впливу» Наталією Новиковою.

Провів програму Сергій Бондарчук, за режисерським пультом працювала Марія Хлистова. Залишайтесь з нами і надалі.