Skip navigation

9 серпня у Верховній Раді України був зареєстрований Проєкт Закону «Про засади державної політики перехідного періоду» (реєстр. 5844), що був ініційований Кабінетом Міністрів України. Мета законопроєкту – належне законодавче врегулювання державної політики перехідного періоду. Простіше – як протидіяти збройній агресії Росії та що робити з її наслідками. Не дивно, що такий документ викликав жваву дискусію серед експертів. Коаліція правозахисних організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих від збройного конфлікту осіб, подавала свої зауваження до документу. Їх навіть врахували в фінальному варіанті, але лише частково. Як засвідчив детальний аналіз правозахисників, навіть після обговорення та внесення зауважень документ потребує суттєвого доопрацювання. Чому?

1. Проєкт Закону носить характер радше політичної декларації, ніж нормативно-правового акту з чіткими нормами правового регулювання. Наприклад в ньому автори посилаються на законопрєти, які ще навіть не прийняті. Пропонуються нові визначення, які або дублюють вже існуючі, або ж є сумнівними та визначеними некоректно.

2. Законопроєкт пропонує розширити повноваження Президента і зробити це в неконституційний спосіб. Наприклад надати президенту повноваження дозволяти або забороняти депутатам і чиновниками встановлювати зв’язки і взаємодіяти з країною агресором. Також проєктом пропонується надати Президенту повноваження встановлювати дату відновлення територіальної цілісності України, щоб це не означало на практиці.

3. Законопроєкт пропонує дублювати положення вже існуючого Закону України «Про очищення влади», при цьому не згадуючи про існування останнього. Хоча в статтях документу йдеться про механізми, які де-факто є люстрацією, про сам діючий закон нічого не вказано. Це створює ризик, що в разі прийняття цього закону стосовно обмежень права на зайняття посад в Україні можуть діяти два закони, що стосуватимуться люстрації.

4. Не надано відповідей на актуальні проблеми, які потребують вирішення в зв’язку з окупацією частини території України. В документі відсутній механізм реєстрації фактів народження та смерті на окупованих територіях, хоча ця проблема неодноразово піднімалася при обговоренні документу. Так само автори не пропонують нічого для вирішення проблеми визнання результатів навчання та періодів навчання на тимчасово окупованих територіях.

З повним аналізом проєкту закону можна ознайомитись за посиланням.

Коаліція правозахисних організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих від збройного конфлікту осіб закликає відправити Проєкт Закону «Про засади державної політики перехідного періоду» на доопрацювання. Також пропонується залучити до цього процесу  експертів національних та міжнародних організацій, профільних органів державної влади.

Аналіз-законопроєкту-5844