Skip navigation

Список використаних абревіатур

ВПО – внутрішньо переміщена особа
ДБН – державні будівельні норми
ЗМІ – засоби масової інформації
ЛзІ – людина з інвалідністю
ОСББ – об’єднання співвласників багатоквартирного будинку
РФ – Російська Федерація
МГН – маломобільні групи населення

Вступ

Опис проблеми, що зумовлює актуальність дослідження. За даними Міжнародної організації з міграції, з початку повномасштабного вторгнення РФ станом на 23 серпня 2022 року кількість ВПО в Україні становила 6,9 млн. Для порівняння: за даними Міністерства соціальної політики України, кількість ВПО станом на кінець липня 2021 року – 1 млн 470 тис. 234 особи. Таке масове внутрішнє переміщення в умовах воєнного стану вимагає оперативного реагування на питання, пов’язані з розміщенням і наданням якісних послуг ВПО відповідно до чинного законодавства – з одного боку, та розроблення тривалих рішень для вирішення наявних проблем і готовності до ймовірних викликів (наприклад, розроблення проєктів з евакуації населення, підприємств/установ, програм щодо забезпечення житлом ВПО) – з другого.

Крім того, у контексті внутрішнього переміщення у зв’язку з активними бойовими діями гостро постає питання щодо забезпечення прав і врахування потреб ЛзІ, кількість яких в Україні за різними даними становить від 2,5 до 2,7 млн осіб. Для більшості цих людей вимушена евакуація та влаштування на новому місці стає надзвичайно складним викликом.

У зв’язку з цим громадська організація “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ” у рамках проєкту “Посилення демократичних процесів участі та політичної включеності” провела дослідження. Його мета – визначити рівень реагування місцевої влади на потребу в забезпеченні прав та інтересів ВПО, зокрема ЛзІ, у сфері евакуації, розміщення, оформлення втрачених або знищених документів у результаті повномасштабної збройної агресії проти України. Дослідження здійснювалося на основі аналізу відповідей на запити на отримання публічної інформації.

Завдання дослідження

  1. Проаналізувати наявність місць розміщення ВПО у приймаючих громадах з урахуванням тривалості розміщення та рівня доступності для ЛзІ.
  2. Проаналізувати наявність проєктів довгострокових рішень щодо забезпечення житлом ВПО у приймаючих громадах.
  3. Проаналізувати наявність планів евакуації цивільного населення, зокрема ЛзІ та інших МГН, на випадок погіршення безпекової ситуації у приймаючих громадах.
  4. Проаналізувати наявність планів евакуації підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності, зокрема й закладів закритого типу або спеціалізованих закладів (навчальні заклади для неповнолітніх, школи-інтернати тощо), у приймаючих громадах.
  5. Визначити рівень надання послуг ВПО з оформлення втрачених або знищених документів у приймаючих громадах.

Терміни дослідження

Дослідження здійснювалося протягом серпня–вересня 2022 року.

Географія дослідження

15 обласних центрів України, які нині виступають у ролі приймаючих громад: Київ, Одеса, Львів, Дніпро, Ужгород, Чернівці, Івано-Франківськ, Тернопіль, Луцьк, Рівне, Вінниця, Житомир, Полтава, Хмельницький, Кропивницький. Запити на отримання публічної інформації були надіслані до відповідних міських рад.

Відповідь на запити отримана від 15 міських рад (зокрема й відповідних департаментів та управлінь, районних у містах державних адміністрацій). Проте Луцька та Чернівецька міські ради відмовили у наданні інформації щодо наявності місць розміщення ВПО, плану евакуації, послуг з оформлення втрачених або знищених документів осіб, які були переміщені. У відповіді було зазначено, що доступ до такої інформації у період дії правового режиму воєнного стану може становити істотну шкоду національній безпеці, а головне – загрозу життю та здоров’ю громадян (Луцька міська рада), інформація є конфіденційною (Чернівецька міська рада).

Зазначимо, що право громадян на звернення до суб’єктів владних повноважень та отримання відповіді, гарантоване статтею 40 Конституції України, не може бути обмежене навіть в умовах воєнного стану. Обмеження доступу до інформації відповідно до положень статті 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації” здійснюється за сукупністю вимог, а саме:

  • виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету й неупередженості правосуддя;
  • розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
  • шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

На нашу думку, запитувана інформація щодо наявності місць розміщення ВПО, плану евакуації, послуг з оформлення втрачених або знищених документів не підпадає під зазначені вище обмеження.

Статистичні дані

Із початком повномасштабної збройної агресії проти України кількість ВПО в громадах суттєво збільшилася. Найбільша кількість ВПО зареєстрована у Києві та Львові. Однак у відсотковому співвідношенні щодо кількості населення у місті лідером є Ужгород, населення якого збільшилося на понад 22 %.

  • У Київ перемістилося 288 528 осіб (близько 9,8 % населення міста), з яких 9554 – ЛзІ та 46 698 – діти.
  • У Львів – 103 041 ВПО (близько 14,4 % населення міста), з яких 29 043 – діти. Інформацію щодо кількості офіційно зареєстрованих ЛзІ з числа ВПО не надано.
  • У Кропивницький – 23 933 ВПО (близько 10,9 % населення міста), 1174 з яких – ЛзІ та 6 071 – діти.
  • У Хмельницький – 37 035 ВПО (близько 13,5 % населення міста), 1261 з яких – ЛзІ, 10 102 – діти.
  • В Івано-Франківськ – 38 265 ВПО (понад 16 % населення міста), 1218 з яких – ЛзІ та 11 091 – діти.
  • У Тернопіль – 27 702 ВПО (близько 12,3 % населення міста), 846 з яких – ЛзІ та 8 210 – діти.
  • У Вінницю – 41 978 ВПО (понад 11,3 % населення міста), 1162 з яких – ЛзІ та 11 228 – діти (зокрема й діти з інвалідністю).
  • У Чернівці – 44 152 ВПО (понад 16,7 % населення міста), 1604 з яких – ЛзІ та 13 959 – діти.
  • В Ужгород – 25 443 ВПО (понад 22 % населення міста), 735 з яких – ЛзІ та 8 160 – діти (зокрема й діти з інвалідністю).
  • У Житомир — 8788 ВПО (близько 3,4 % населення міста), з яких 388 – ЛЗІ та 2125 – діти.
  • У Дніпро – 149 100 ВПО (близько 15,4 % населення міста), з яких 30 500 – діти та 6500 – ЛзІ.
  • У Рівне – 19 467 ВПО (близько 7,9 % населення міста), з яких 5272 – діти та 705 – ЛзІ.
  • У Луцьк – 15 800 ВПО (понад 7,3 % населення міста), інформація не надана щодо кількості дітей та ЛзІ з числа ВПО.
  • У Полтаву – 55 855 ВПО (майже 20 % населення міста). Також відомо, що у Київському та Шевченківському районах міста Полтави загалом 9823 – діті з числа ВПО та 2341 – ЛзІ, що взяті на облік як ВПО. Подільська районна у місті Полтаві рада не надала інформації щодо кількості дітей та ЛзІ з числа ВПО.
  • В Одесу – 35 027 ВПО (близько 3,5 % населення міста), 8430 з яких – діти та 1435 – ЛзІ.

Утім, варто зауважити, що дані щодо загальної кількості офіційно зареєстрованих ВПО та фактичної кількості переміщених осіб відрізняються. Багато людей не отримували довідку ВПО, оскільки:

  • не бачать у цьому потреби (реєстрація не є обов’язковою для ВПО);
  • розраховують на швидке повернення до покинутого місця проживання;
  • не мають доступу до послуг реєстрації ВПО в застосунку “Дія”
    та/або не можуть стати на облік в управлінні праці та соцзахисту
    через великі черги чи віддаленість від місця проживання тощо.
Опис картинки.
На зображенні мапа України, на якій позначена кількість ВПО в містах.

Місця розміщення

Про наявність місць безоплатного тимчасового розміщення для ВПО повідомили у дев’яти обласних центрах (Кропивницький, Хмельницький, Львів, Вінниця, Ужгород, Дніпро, Рівне, Полтава, Одеса).

Про відсутність місць безоплатного тимчасового розміщення для ВПО повідомили у Києві (Дарницька, Шевченківська, Оболонська, Святошинська, Дніпровська, Солом’янська районні в місті державні адміністрації), Тернополі, Житомирі.

Інформацію щодо місць розміщення не надано Івано-Франківською, Луцькою, Чернівецькою, а також Голосіївською, Деснянською, Подільською та Печерською районними в місті Києві державними адміністраціями. Зі свого боку, попри відмову Луцької міської ради надати відповідну інформацію у відповідь на запит, на її офіційному сайті у відкритому доступі розміщено перелік пунктів тимчасового розселення ВПО із зазначенням контактів. Таких пунктів у списку 22 (гуртожитки навчальних закладів, церкви та готелі).

У Чернівецькій міській раді зазначили, що така інформація є конфіденційною.

За результатами аналізу було виявлено такі тенденції щодо місць розміщення ВПО:

1. Безоплатне розміщення ВПО відбувається на базі, зокрема:

  • закладів освіти та гуртожитків (Полтава, Рівне, Дніпро, Хмельницький, Вінниця, Кропивницький);
  • модульних містечок (Львів, Дніпро);
  • готелів і хостелів (Одеса);
  • територіальних центрів соціального обслуговування та центрів соцiальної пiдтримки, реабілітації та адаптації (Ужгород, Львів, Хмельницький, Кропивницький).

2. Найбільшу кількість ВПО у місцях тимчасового розміщення на момент отримання відповідей на запити зафіксовано у Полтаві. На базі 40 закладів освіти (24 з яких – місця довгострокового розміщення і 16 – короткострокового) проживало 2134 ВПО, зокрема й 391 дитина.

Також велику кількість ВПО у місцях тимчасового розміщення зафіксовано у Рівному. На базі 10 гуртожитків закладів освіти перебувало 1274 особи. Утім, у відповіді зазначено, що 742 з них потребували відселення у зв’язку з початком навчання.

У Львові на базі трьох модульних містечок перебувало близько 1000 осіб. Ще 104 людини проживали у модульному містечку для вагітних жінок та жінок з маленькими дітьми. У Центрі соціальної підтримки осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і внутрішньо переміщених осіб проживало близько 100 осіб.

У Кропивницькому згідно з офіційними даними було тимчасово розміщено 308 осіб при спроможності прийняти 365 осіб. Перебування здійснюється до повного розміщення або тимчасово в закладах дошкільної освіти, гуртожитках тощо.

У Дніпрі в місцях тимчасового розміщення було розміщено 325 осіб,
з яких 242 особи – на базі модульного містечка, 83 особи – у двох гуртожитках для тимчасового проживання ВПО.

В Одесі доступно понад 100 місць для короткострокового розміщення ВПО.

Найменшу кількість ВПО у місцях тимчасового розміщення зафіксовано в Ужгороді. На базі відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Ужгородського міського територіального центру соціального обслуговування перебувало 14 ВПО.

  • Інформацію щодо проживання ЛзІ надали у двох із дев’яти обласних центрах, де є місця для тимчасового розміщення ВПО на безоплатній основі (Ужгород, Полтава). Так, в Ужгороді перебувало двоє Лзі з числа ВПО. Натомість у Полтаві на базі 18 закладів освіти перебувало 115 ЛзІ з числа ВПО, 15 із яких – діти.

Про відсутність місць розміщення ВПО, які доступні для ЛзІ, повідомили у Вінниці, Хмельницькому, про часткову доступність – у Рівному. Одеса, Дніпро, Львів відповідної інформації не надали.

Довгострокові рішення щодо забезпечення житлом

Інформацію про наявність проєктів довгострокових рішень щодо забезпечення житлом ВПО надали п’ять обласних центрів (Львів, Івано-Франківськ, Вінниця, Одеса, Дніпро). Це дало змогу виявити:

  • У Львові здійснюється робота щодо забезпечення належних умов тимчасового проживання ВПО у зимовий період на базі існуючих об’єктів (гуртожитків/хостелів). Ведуться перемовини із власниками/балансоутримувачами цих об’єктів.
  • Рішенням сесії Івано-Франківської міської ради від 3 серпня 2022 року вирішено залучити грант від Північної екологічної фінансової корпорації (НЕФКО). Відповідно до договору на загальні потреби розміщення ВПО буде виділена сума у розмірі 2 203 000 євро.
  • У Вінниці питання щодо забезпечення житлом ВПО у довгостроковій перспективі вирішується у рамках міської програми “Муніципальне житло”.
  • В Одесі в попередні роки було придбано квартири у комунальну власність коштом субвенції з державного бюджету та бюджету громади. У червні 2022 року було сформовано фонд житла, призначеного для тимчасового проживання ВПО. З метою забезпечення житлом ВПО нині проводиться робота з розроблення відповідної міської програми.
  • Дніпровська міська рада ухвалила рішення від 20 липня 2022 року № 31/25 “Про соціальний квартирний облік у м. Дніпрі”. ВПО в подальшому будуть мати право стати на соціальний квартирний облік.

Окремі державні адміністрації Києва також повідомили про визначення списку ЛзІ та інших МГН, які підлягають евакуації, як частини плану з евакуації. Також наявна Схема оповіщення осіб з інвалідністю та осіб, які проживають з ними, працівниками управлінь соціального захисту. Окремі управління соціального захисту Дніпровської міської ради визначили відповідальних за реєстрацію ЛзІ та МГН у пунктах посадки на транспортні засоби.

Лише в шести обласних центрах зазначили інформацію щодо евакуації підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності, зокрема й закладів закритого типу або спеціалізованих закладів (Київ, Вінниця, Тернопіль, Одеса, Кропивницький, Дніпро), а саме:

  • Оболонська районна в місті Києві державна адміністрація повідомила, що Планом евакуації Оболонського району міста Києва передбачено евакуацію закладів закритого типу або спеціалізованих закладів (навчальних закладів для неповнолітніх, шкіл-інтернатів тощо). Зі свого боку Шевченківська, Дніпровська районна адміністрації міста Києва повідомили про те, що розроблені та затверджені плани евакуації працівників об’єктів господарювання.
  • У містах Вінниця, Тернопіль, Кропивницький, а також Подільська, Голосіївська та Святошинська районні адміністрації в місті Києві повідомили, що розроблення відповідного плану лежить на суб’єктах господарювання (розробляється ними самостійно).
  • Одеська міська рада повідомила, що плани евакуації комунальних підприємств та установ затверджені головами евакуаційних комісій районних адміністрацій Одеської міської ради та міської евакуаційної комісії Одеської міської ради та погоджені з військовим комендантом міста Одеси.

Зі свого боку, Дніпровська міська рада також повідомила про те, що для планування евакуації суб’єктів господарювання утворюються комісії з питань евакуації відповідно до Методики планування заходів з евакуації, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10 липня 2017 р. № 549, однак інформації про підготовку чи впровадження заходів не надано.

Міста обирають різні шляхи інформування жителів щодо плану та/або наявних алгоритмів евакуації. Так, шість міських рад обласних центрів зазначили про такі алгоритми інформування громадськості:

  • публікації на офіційних сайтах органів місцевого самоврядування (Кропивницький, Вінниця, Київ, зокрема і сім районів у місті, Дніпро);
  • публікації у ЗМІ (Дніпро, Київ, Кропивницький);
  • інформування через відповідні місцеві системи сповіщення (Вінниця, Дніпро);
    застосунки “Вайбер” і “Телеграм” (Дніпро).

В Одесі алгоритми виконання планів евакуації, місця збору, згідно з відповіддю, доведені лише до відома відповідальних посадових осіб. Про подальші заходи інформація відсутня.

Житомирська міська рада зазначила про заходи реагування та безпеки, зокрема розміщення мапи укриттів, проведення навчання, розміщення та поширення інформаційних матеріалів. Водночас інформація про наявність Плану евакуації не була надана.

Сприяння оформленню втрачених або знищених документів внутрішньо переміщених осіб

Здебільшого міські ради інформують громадян про допомогу в оформленні втрачених або знищених документів. У різних містах інформування здійснюють різні структурні підрозділи місцевих рад. Наприклад, зазначається, що у Вінниці консультації надає відділ первинної правової допомоги департаменту правової політики та якості; у Дніпрі інформація розміщена на інформаційних дошках управлінь соціального захисту населення, а також транслюється на інформаційно-телевізійних екранах і надається при особистому зверненні; у Дніпровському районі міста Києва в приміщенні бібліотеки ім. К. Симонова діє Центр комплексної консультації для ВПО, де й, зокрема, надається допомога з відновлення документів.

Львів, Хмельницький, Ужгород, Одеса, Полтава, Луцьк, Рівне не надали жодної інформації про заходи сприяння в оформленні втрачених, знищених документів осіб, які були переміщені.

Загальні висновки та рекомендації

  • Інформація щодо кількості ВПО наявна в усіх містах. У деяких із них відсутня узагальнена інформація щодо дітей, людей з інвалідністю та дітей з інвалідністю з числа ВПО. Водночас ці дані необхідні для формування виваженої місцевої політики щодо внутрішнього переміщення.
  • Більшість міст (9 із 15) повідомили про наявність місць безоплатного тимчасового розміщення, які надаються у навчальних закладах, модульних містечках, готелях і хостелах, соціальних центрах тощо. Лише щодо окремих із них наявна інформація про можливість розміщення ЛзІ та МГН, загальної кількості доступних місць. Зі свого боку загальна кількість розміщення варіюється від 14 (в Ужгороді) до 2134 (у Полтаві) людей.

Варто зауважити, що надана інформація повною мірою не відображає фактичні тенденції щодо розміщення ВПО в громадах, оскільки враховує виключно дані, зазначені в офіційних відповідях. Водночас не відомо, чи ведеться облік місць розміщення ВПО в громадах із урахуванням перспектив та/або потреб у переселенні. Узагальнення і систематичне оновлення даних щодо наявності місць та умов розміщення, доступності житлових приміщень для ЛзІ та МГН необхідні для планування заходів із прийому ВПО, які переміщуються самостійно чи яких евакуйовують, а також для отримання громадами підтримки, зокрема й гуманітарної.

  • Згідно з відповідями лише 5 із 15 міст зазначили про пошук довгострокових рішень щодо забезпечення житлом ВПО через залучення інвестицій, покращення умов проживання у тимчасових місцях розміщення, а також у рамках міських програм. Зокрема, ідеться про забезпечення соціальним (Дніпро) чи тимчасовим (Одеса) житлом. В одному з міст (Вінниця) питання забезпечення житлом ВПО передбачається вирішувати у межах місцевої програми. Також два міста (Київ і Житомир) зазначили про взяття на облік з метою забезпечення тимчасовим житлом, однак сам фонд відсутній (Київ) або не сформований (Житомир) у зв’язку з відсутністю субвенції з державного бюджету місцевому бюджету на викуп та/або будівництво такого житла.

Слід зазначити, що міста надали різний обсяг інформації щодо пошуку довгострокових рішень для забезпечення житлом ВПО. Місцева влада не надала інформацію щодо програм та ініціатив, які реалізують міжнародні організації, неурядові організації чи волонтери. Констатувати про відсутність або наявність у них такої інформації не є можливим. Проте врахування повних даних необхідне для розроблення довгострокових рішень щодо ВПО через напрацювання власних підходів з урахуванням місцевого контексту та можливостей. Така інформація позитивно вплине на формування стратегій на національному рівні, зокрема завдяки пошуку та залученню відповідних інвестицій.

  • Більшість громад (9 із 15) розробили План евакуації цивільного населення у разі надзвичайних ситуацій або визначили заходи з евакуації у разі збройної агресії як окремий розділ Плану цивільного захисту. Такі плани включають алгоритми евакуації ЛзІ та інших МГН. Зі свого боку в окремих громадах (Полтава та Львів) створено спеціальні органи з евакуації та розроблено плани з приймання населення із зони бойових дій (Львів), передбачено додаткові заходи зі сприяння в евакуації ЛзІ та МГН (Київ), наприклад, схеми оповіщення, формування списків осіб тощо.

Розроблення плану евакуації підприємств, установ та організацій державної та комунальної форм власності, зокрема й закладів закритого типу або спеціалізованих закладів, здебільшого лежить на суб’єктах господарювання (розробляється ними самостійно). В окремих містах розроблено плани евакуації закладів закритого типу або спеціалізованих закладів (Київ), повідомлено про те, що для планування і затвердження планів евакуації суб’єктів господарювання утворюються комісії з питань евакуації (Одеса, Дніпро).

У більшості міст розміщення інформації здійснюється у різних форматах, проте в усіх із них інформування має бути посилено і забезпечено через всі наявні ресурси, з урахуванням стандартів доступності. Відповідні плани евакуації, зокрема і закладів закритого типу або спеціалізованих закладів, мають бути передбачені в усіх містах.

  • Інформування про допомогу в оформленні втрачених або знищених документів здійснюють різні структурні підрозділи місцевих рад. Однак для чіткого розуміння послідовності дій та своєчасного збору необхідних документів потрібно, щоб така інформація була розміщена на сайтах місцевих рад (наприклад, у відповідному розділі для ВПО), а також на інформаційних дошках у пунктах прийому ВПО, структурних підрозділах місцевих рад. Також варто передбачити соціальну рекламу з інформацією про допомогу в оформленні втрачених або знищених документів у місцевих ЗМІ.

Звіт підготовлений командою Громадського холдингу “ГРУПА ВПЛИВУ” у рамках проєкту “Посилення демократичних процесів участі та політичної включеності” за підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED)

Завантажити звіт в форматі PDF

Внутрішнє-переміщення_готовність-приймаючих-громад