Skip navigation

Віце-прем’єр-міністру – Міністру з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України

Верещук І. А.

Міністру соціальної політики України 

Жолнович О. І.

ЗВЕРНЕННЯ

Ми, Коаліція організацій, які опікуються питаннями захисту прав постраждалих внаслідок збройної агресії проти України, звертаємось до вас щодо запровадження механізмів здійснення вибіркових перевірок фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб (ВПО) під час надання допомоги на проживання.

14 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 1168 були внесені зміни до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332. 

Зазначеним порядком передбачається контроль за дотриманням вимог законодавства під час надання допомоги на проживання ВПО шляхом проведення вибіркової перевірки фактичного місця проживання/перебування зі складанням відповідного акту. За процедурою такої перевірки, в разі відсутності ВПО за фактичним місцем проживання вона має протягом десяти календарних днів прибути до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем перебування на обліку для проходження ідентифікації. Крім того, визначено, що в разі її неприбуття орган соціального захисту населення приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця.

Вважаємо, що проведення вибіркових перевірок, запроваджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 року № 1168, є невиправданим в умовах воєнного стану та протиправним відповідно до рішень судів щодо подібної практики в минулий період.

По-перше, ідея запровадження процедури перевірки місця проживання ВПО не є новою. Подібні норми були передбачені в Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Відповідно до рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 червня 2019 року у справі № 640/18720/18 пункти порядку, якими визначається проведення перевірок за місцем фактичного проживання, були визнані протиправними та нечинними. Наразі додані положення про проведення перевірок повертають державу до проведення протиправних практик, оцінку яким вже дав Суд.

По-друге, затверджений Постановою механізм перевірок не передбачає процедуру або можливість поновлення припинених виплат допомоги на проживання ВПО через непроходження ВПО фізичної ідентифікації за місцем проживання або в структурному підрозділі з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад за місцем перебування на обліку.

По-третє, не є послідовною поява норми про можливість перевірок місця проживання ВПО саме зараз, коли, відповідно до Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)” на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни діє заборона на здійснення контролю за проведенням соціальних виплат ВПО за місцем їх фактичного проживання/перебування (пункт 3 частини 3 Прикінцевих положень вищевказаного Закону), а також здійснення перевірок фактичного місця проживання/перебування ВПО при призначенні (відновленні) соціальних виплат (пункт 4 Прикінцевих положень вищезазначеного Закону). Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2022 року № 928, карантинні обмеження на території України продовжено до 31 грудня 2022 року. А відтак нові норми про перевірку місця проживання ВПО, попри їхнє прийняття, не можуть бути застосовані в будь-якому разі.

Натомість, важливо зауважити, що ВПО стикаються із суттєвими складнощами в повідомленні уповноважених органів про зміну місця проживання. Беручи до уваги умови воєнного стану, періодичні обстріли цивільної, енергетичної та критичної інфраструктури, ВПО з огляду на ризики для їхнього життя та здоров’я можуть бути позбавлені протягом тривалого часу можливості повідомити уповноважені органи про зміну місця їхнього проживання. Послуга зміни місця проживання наразі недоступна в мобільному застосунку “Дія” попри повідомлення про планове оновлення в цій частині (наразі відбувається тестування даного функціоналу). 

В свою чергу, усвідомлюючи важливість надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ми бачимо необхідність у розробці комплексного підходу до здійснення виплат на проживання ВПО із відповідними та, головне, правомірними заходами контролю адресності надання цієї допомоги. Механізми моніторингу державних виплат мають бути недискримінаційними та обґрунтованими, оскільки результат цього моніторингу може мати негативні наслідки для ВПО у вигляді припинення виплат допомоги на проживання. 

Відтак, на підставі вищенаведеного, ми закликаємо Міністерство соціальної політики України:

  • дати роз’яснення структурним підрозділам з питань соціального захисту населення щодо недопустимості проведення перевірок місця проживання ВПО на час дії карантинних обмежень до 31 грудня 2022 року;
  • ініціювати скасування дії змін до пункту 5 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого, Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332, внесених Постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 2022 р. № 1168.

 Зі свого боку підтверджуємо готовність до спільного напрацювання та обговорення недискримінаційного механізму моніторингу адресності виплат на проживання ВПО. 

27 жовтня 2022 року

БФ “Право на захист”

ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”

Центр прав людини ZMINA

ГО “Донбас СОС”

ГО “КримСОС”

БО БФ “Стабілізейшен Супорт Сервісез”

БО “БФ Восток SOS”

ГО Кримська правозахисна група

Завантажити аналіз в форматі PDF

Звернення-щодо-перевірок-ВПО