

Відповідно до Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Механізм взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі – ВПО) та видачі відповідної довідки регулюється вищезазначеним Законом та постановою Кабінету Міністрів України №509 “Про облік внутрішньо переміщених осіб” (далі – Постанова КМУ №509), які були прийняті в жовтні 2014 рок. Постанова КМУ №509 неодноразово змінювалась.
У зв’язку з повномасштабною збройною агресією проти України порядок обліку ВПО було переглянуто знов та доповнено з урахуванням особливостей на період дії воєнного стану. Так, наразі ВПО для отримання довідки може звернутися не лише до органів соціального захисту населення, а й до уповноваженої особи виконавчого органу місцевої ради або центру надання адміністративних послуг. Також, отримання довідки можливе через мобільний застосунок “Дія”, який має відповідний функціонал. У разі втрати документів оформлення довідки можливе на підставі документів, сформованих в застосунку “Дія”, або на підставі довідки про подання документів на оформлення паспорта громадянина України.
У зазначеному огляді наводяться ключові проблеми, пов’язані з взяттям на облік ВПО. Огляд ґрунтується на аналізі нормативно-правових актів, судової практики та звернень, що надходять на Гарячу лінію Уповноваженого з питань внутрішньо переміщених осіб Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі – гаряча лінія Уповноваженого) та до організацій Коаліції громадських організацій, що опікуються питанням захисту прав осіб, постраждалих від збройної агресії проти України. Так, 11% звернень у вересні та 4% звернень у жовтні 2022 року на Гарячу лінію Уповноваженого, стосується саме питань оформлення довідки про взяття на облік ВПО. В свою чергу, із зазначеного питання на гарячі лінії неурядових організацій надійшло 5% звернень у вересні та 9% у жовтні 2022 року.
- Щодо відмов у зв’язку з відсутністю реєстрації місця проживання на територіях, з яких здійснюється переміщення
Однією із найпоширеніших причин скарг є відмови у взятті на облік ВПО з підстави відсутності реєстрації місця проживання на території, з якої здійснюється переміщення. Так, одній із заявниць, яка перемістилась з Запорізької області та звернулась на гарячу лінію Уповноваженого, було відмовлено навіть після надання доказів проживання, а саме медичної довідки, декларації з сімейним лікарем та трудової книжки. Відмовлено в реєстрації як ВПО було також заявниці, яка перемістилась з м. Нікополь Дніпропетровської області після надання банківських виписок, декларацій з лікарем та свідоцтва про шлюб. Зазначені випадки не є одиничними. У всіх випадках заявникам/цям радять оскаржувати рішення до суду. Здебільшого співробітники/ці органів соціального захисту населення обґрунтовують відмову недостатнім обсягом даних.
Чинне законодавство не визначає обсягу необхідних даних для підтвердження факту проживання, а лише визначає перелік документів, які можуть виступати доказом такого проживання. Перелік не є вичерпним та включає медичні документи, документи про освіту, роботу та навіть фотографії і відеозаписи. Рішення про видачу або відмову у видачі довідки приймається органом соціального захисту населення протягом 15 робочих днів на власний розсуд, що в окремих випадках може мати суб’єктивний характер. Як наслідок, особи вимушені звернутися до суду для оскарження відмови у взятті на облік ВПО.
В свою чергу, судовими рішення, ухваленими на користь людей, встановлено, що свідоцтво про шлюб, копія декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, у якій вказано адреса фактичного проживання або перебування пацієнта, копія міжнародного свідоцтво про вакцинацію, що містить інформацію про місце вакцинації, є документами, які підтверджують проживання на території, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”. Прикладом є рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 р. в справі №240/14027/22. Також, суди звертають увагу на те, що проживання особи на території, де відсутні обставини, які спричинили внутрішнє переміщення, до дати виникнення таких обставин, не свідчить про факт непроживання особи на території, де виникли обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, на дату їх виникнення. Такий правовий висновок відображений в рішенні Запорізького окружного адміністративного суду в справі від 24.06.2022 р. за №280/2561/22, в рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2022 р. в справі за №520/21913/21.
- Щодо відмов у взятті на облік внутрішньо переміщеної особи у разі переміщення з АР Крим та м.Севастополя
Надалі продовжують надходити звернення щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік ВПО від людей, які перемістились з АР Крим та м.Севастополя вперше, або у зв’язку з повномасштабною збройною агресією проти України змушені переміщуватись повторно. Так, прикладом є наступне звернення на гарячу лінію Уповноваженого:
“..Жінка звертається від імені своїх батьків. Її батьки з Криму, перебували на підконтрольній уряду України території до початку повномасштабного вторгнення, після початку війни не встигли виїхати додому. Сільська рада дала їм номер на оформлення довідки ВПО, вона поїхала оформляти ,але всі відмовляють і кажуть, що їм не дозволено. Приписані вони в Криму. Вони приїхали просто взимку в гості до доньки, тепер виїхати не можуть і отримувати якусь допомогу теж не можуть. ..”
Здебільшого у таких випадках підставою для відмови озвучується відсутність АР Крим та м. Севастополя у переліку адміністративно-територіальних одиниць, яким може надаватися допомога в рамках Програми “єПідтримка”(пп. 16 п. 2 Постанови КМУ №509).
У деяких випадках дане питання вирішується шляхом надання роз’яснень представникам/цям уповноважених органів про визнання АР Крим та м. Севастополя тимчасово окупованою територією відповідно до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” та Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”.
- Щодо відмови в отриманні довідки про взяття на облік ВПО на дитину, народжену у ВПО після переміщення
Наявними є звернення щодо відмови в отриманні довідки на дитину, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи. Так, на гарячу лінію Уповноваженого надійшло наступне звернення:
“Жінка виїхала з Донецької області, має довідку ВПО, отримує допомогу. Народила дитину 09.10.2022 року і не може отримати довідку ВПО для неї, оскільки кажуть, що дитина народилась вже у Вінницькій області.”
Водночас відповідно до п. 6 Постанови № 509, довідку отримує кожна дитина, в тому числі та, що прибула без супроводження батьків, законного представника, а також дитина, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи. Більше того, Мінреінтеграції підкреслює, що на дітей, народжених у ВПО, можна оформити допомогу на проживання.
З іншого боку, отримання довідки про взяття на облік ВПО на дитину, народжену після переміщення її батьків, не відповідає вимогам Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”. Закон передбачає, що ВПО є людина, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків різного характеру (збройного характеру, тимчасової окупації тощо). Підхід до взяття на облік ВПО дитини, народженої у ВПО вже після факту переміщення (або один з батьків є ВПО), потребує широкого експертного обговорення (зокрема, це пов’язано з необхідністю реформи системи реєстрації місця проживання).
- Щодо проблем зі взяттям на облік ВПО та відсутності функціоналу зі зміни місця проживання/скасування дії довідки ВПО через мобільний застосунок “Дія”
У вересні-жовтні 2022 року внутрішньо переміщені особи стикались з наслідками технічних збоїв в мобільному застосунку “Дія”, які мали місце навесні 2022 року. Так, типовим є звернення, яке надійшло на гарячу лінію Уповноваженого:
“..Жінка має сина з інвалідністю. Реєстрація через “Дія” у квітні. Але сина не підтягувало до матері. Вона отримала виплату за квітень та травень, так як м. Дніпро тоді входило в зону бойових дій. Але син так нічого і не отримав і жінка звернулась до Широківської громади Запорізької області з заявою, щоб приєднати сина до матері тим числом, яким реєструвала його в “Дія” (29 квітня 2022 року), але вони його в базі не знайшли і зареєстрували лише 29 червня 2022 року. ..”.
Переважно в таких випадках люди повторно звернулись за отриманням довідки про взяття на облік ВПО та отримали довідку датою звернення. В тому числі у випадках, коли інформація щодо них була відсутня у сформованому Мінцифри переліку, а підтвердження подання заяви через мобільний застосунок “Дія” (наприклад, скрін екрану) – відсутнє.
У той же час отримання довідки в мобільному застосунку “Дія” за фактичним місцем проживання надалі недоступне для осіб, які були зареєстровані як ВПО до 24 лютого 2022 року, а також осіб, які звернулися за отриманням довідки про взяття на облік ВПО після 24 лютого 2022 року в офлайн-форматі та перемістилися повторно. Наразі відсутня інформація щодо оновлення додатку в даній частині. Останні оновлення технічного характеру, що відбулись в середині жовтня 2022 р., не стосувались даної проблематики.
Також, актуальним і очікуваним залишається запровадження в мобільному застосунку “Дія” можливості зміни довідки про взяття на облік ВПО у зв’язку зі зміною місця проживання, скасування дії довідки. Зазначений функціонал є актуальним з огляду на черги в окремих уповноважених органах. Це підтверджується зверненнями на гарячу лінію Уповноваженого, зокрема:
“У місті Харків, УСЗН Київського району, люди прийшли 23.09 оформити довідку, дали талончик в чергу на 12.10. Людина без довідки, не отримає гуманітарку.”,
“в ЦНАП м. Житомир всі послуги змішані. Заявник взяв талон, щоб переоформити довідку, але звернутись не зміг, оскільки люди заходять без черги, записатись в електронному форматі наразі не має можливості”.
Також, ВПО повідомляють, що потребують інформації про скасування дії довідки. Наприклад на гарячу лінію Уповноваженого надійшло наступне звернення:
“01.09.22 повернулась до Харкова з Дніпра, 30.08.22 писали заяву на відмову довідки ВПО та виплат. Дали номер телефону, відповідь не отримали, зняли з обліку чи ні.”.
Тестування функцій зі зміни фактичного місця проживання/скасування дії довідки було анонсовано Мінцифрою в жовтні 2022 року, проте терміни впровадження невідомі.
Пропозиції та рекомендації
Враховуючи зростаючу кількість ВПО, суттєве навантаження на органи, уповноважені реєструвати ВПО та додаткові бар’єри для фізичного відвідування установ (повітряна тривога, відключення електроенергії), отримати довідку ВПО для багатьох людей складно. Разом з тим, з огляду на те, що без довідки про взяття на облік ВПО людина обмежена в доступі до низки прав та можливостей (зокрема, доступу до освіти, соціальних виплат, банківських послуг тощо) рекомендуємо:
Міністерству соціальної політики України:
- Створити міжвідомчу робочу групу, в тому за участі зацікавлених громадських організацій з метою обговорення питання взяття на облік ВПО та вдосконалення підходів
- Надати органам, уповноваженим на здійснення функцій із взяття на облік ВПО, роз’яснення щодо:
а) необхідності взяття на облік дітей, народжених у ВПО;
б) необхідності взяття на облік осіб, переміщених з АР Крим та м.Севастополь;
в) взяття на облік осіб, які не мають реєстрації місця проживання на території, з якої здійснюється переміщення, з урахуванням відомостей (документів), передбачених абзацем третім частини сьомої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”.
- Запровадити систематичне (постійне) навчання та підвищення кваліфікацій працівників/ць органів, уповноважених на здійснення функцій із взяття на облік ВПО.
- Сприяти виготовленню та поширенню інформації щодо особливостей взяття на облік та прав ВПО.
Міністерству цифрової трансформації України:
- Якнайшвидше оновити мобільний застосунок “Дія” в частині функціоналу щодо:
а) можливості зміни місця проживання та скасування дії довідки про взяття на облік ВПО;
б) доступності послуг для осіб, які були зареєстровані як ВПО до 24 лютого 2022 року, а також осіб, які звернулися за отриманням довідки про взяття на облік ВПО після 24 лютого 2022 року в офлайн-форматі та перемістилися повторно.
ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
БФ “Право на захист”
БФ “Восток SOS”
Центр прав людини “ZMINA”
ГО “КримСОС”
БФ “Стабілізейшен Суппорт Сервісез”
ГО “Донбас СОС”
Цю аналітичну доповідь підготовлено за підтримки Проєкту Ради Європи “Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень. Фаза II”. Погляди, викладені в цьому документі, належать авторам/кам і не відображають офіційну позицію Ради Європи.