

З початку збройної агресії проти України урядом здійснювались системні заходи з соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО). Зокрема, Постановою від 1 жовтня 2014 р. № 505 передбачалось надання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Суми таких виплат були незначними та становили 442 грн для працездатних осіб і 1000 грн для пенсіонерів та дітей. Правозахисні організації неодноразово звертали увагу на необхідність зміни підходів до призначення адресної допомоги.
У зв’язку з повномасштабним вторгненням Росії та масовим внутрішнім переміщенням підходи до призначення та виплати грошової підтримки ВПО були переглянуті. Постанова № 505 втратила чинність. Натомість Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 332 “Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам” (далі – Постанова КМУ № 332). Виплата на проживання наразі становить 2000 грн для дорослих та 3000 грн для осіб з інвалідністю та дітей. В березні-квітні 2022 року виплата здійснювалась всім ВПО, хто подав заяву на виплати. З травня 2022 року виплати можуть отримати ті ВПО, які:
- перемістились з територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі – Перелік громад);
- були зареєстровані до 24 лютого 2022 року та які отримували щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, або після 24 лютого 2022 року повторно перемістилися з територій, визначених Переліком громад;
- ВПО, у яких житло зруйноване, або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат через Портал Дія, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна.
За словами заступника міністерки соціальної політики Віталія Музиченка, державну допомогу на проживання отримують понад 2,2 млн внутрішньо переміщених осіб з офіційно зареєстрованих 5 млн.
У зазначеному огляді наводяться ключові проблеми, пов’язані зі здійсненням виплати допомоги на проживання ВПО. Огляд ґрунтується на аналізі нормативно-правових актів, судової практики та звернень, що надходять на гарячу лінію Уповноваженого з питань внутрішньо переміщених осіб Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі – гаряча лінія Уповноваженого) та до організацій Коаліції громадських організацій, що опікуються питанням захисту прав осіб, постраждалих від збройної агресії проти України. Так, питання щодо отримання соціальних виплат складали 64% звернень на гарячу лінію Уповноваженого та 20% на гарячі лінії неурядових організацій в жовтні 2022 року. Більшість звернень в цій категорії стосувались допомоги на проживання ВПО.
- Щодо дискримінаційної практики проведення вибіркових перевірок місця проживання ВПО
14 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 1168 були внесені зміни до Постанови КМУ № 332. Змінами передбачається контроль за дотриманням вимог законодавства під час надання допомоги на проживання шляхом проведення вибіркової перевірки фактичного місця проживання/перебування ВПО зі складанням відповідного акту. За процедурою такої перевірки в разі відсутності ВПО за фактичним місцем проживання, людина має протягом десяти календарних днів прибути до органу соціального захисту населення за місцем перебування на обліку для проходження ідентифікації. Крім того, визначено, що в разі її неприбуття орган соціального захисту населення приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця.
Зазначені зміни є невиправданими в умовах воєнного стану, а протиправність механізму проведення перевірок місця проживання ВПО вже була встановлена відповідними судовими рішеннями.
Так, схожі норми були передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Відповідно до рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 червня 2017 року у справі №826/12123/16 положення порядку, якими визначається проведення перевірок за місцем фактичного проживання, були визнані протиправними та нечинними.
У свою чергу, відповідно до Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)” на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни діє заборона на здійснення контролю за проведенням соціальних виплат ВПО та перевірок фактичного місця проживання/перебування ВПО. Карантинні обмеження на території України наразі продовжено до 31 грудня 2022 року.
Також, зазначений механізм проведення перевірок не передбачає можливості виплати допомоги за період, коли вона була припинена внаслідок непроходження фізичної ідентифікації за умови подальшого звернення особи. Водночас існує чимало причин, внаслідок яких людина може бути відсутньою за місцем фактичного проживання (відрядження, лікування, відпустка тощо). Крім того, людина може не отримати повідомлення, залишене працівниками/ницями Нацсоцслужби, оскільки порядок їх надсилання чи вручення не врегульований.
Крім того, не дивлячись на публічні роз’яснення представників Мінсоцполітики, на рівні нормативних актів відсутня процедура відновлення виплат.
Наразі ВПО звертаються на гарячі лінії переважно із запитом щодо роз’яснення особливостей проведення перевірок, підходів до вибіркової перевірки, складання списків для перевірки та ймовірного взаємозв’язку цих процесів із затримками виплат.
Фізичне відвідування управління соцзахисту населення в багатьох регіонах ускладнено через велику кількість людей, повітряні тривоги та відключення електроенергії. Необхідність додаткового звернення до управління соцзахисту у разі відсутності людини на момент перевірки, а також у разі подачі нової заяви про виплату допомоги, яка була припинена, тільки збільшить черги та спричине додатковий тягар на людину.
- Щодо відмов у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з АР Крим та м.Севастополя
Надалі внутрішньо переміщені особи з АР Крим та м. Севастополь продовжують стикатись з відмовою у призначенні допомоги на проживання з причини відсутності АР Крим та м. Севастополь у відповідному Переліку громад.
У свою чергу, згідно з Постановою КМУ № 332 “Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб” допомога надається особам, які перемістились з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України та території, де проводяться бойові дії. АР Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією з 20 лютого 2014 року, що закріплено на законодавчому рівні.
На практиці дане питання вирішується через комунікації з представниками/цями уповноважених органів (часто із залученням юристів) щодо визнання АР Крим та м. Севастополя тимчасово окупованою територією відповідно до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” та положень Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”.
- Щодо здійснення виплат допомоги, яка не була отримана внаслідок технічного збою в мобільному застосунку “Дія”
В жовтні 2022 року продовжували надходити звернення щодо відсутності допомоги, заява на отримання якої була подана до 30 квітня 2022 року через мобільний застосунок “Дія”. Так, прикладом є наступні звернення на гарячу лінію Уповноваженого:
“…Реєстрація через “Дія” до 30 квітня. Документи висять в обробці і виплат немає. Приймати заявку за постановою 923 не хочуть, адже не бачать в базі. Міністерство надало відповідь, що недостатньо даних для обробки заявки, але чоловік все вводив і говорить, зробив все правильно і тепер не знає куди звертатись…”,
“…Подавала заяву на виплату в “Дія” у квітні. Звернулася до УСЗН – відмовили, тому що не мають у списку. Перемістилася вже вдруге…”
Дане питання стало предметом судового розгляду у справі № 160/9857/22, розглянутій Дніпропетровським окружним адміністративним судом. Так, оцінюючи доводи позивача щодо наявності технічної помилки під час заповнення та формування заяви, яка полягала в незаповненні інформації про її неповнолітніх дітей, суд у рішенні від 31.10.2022 р. зазначає наступне:
“…в даному конкретному випадку, суд не має можливості встановити на якому саме етапі було допущено помилки при заповненні чи збій в електронній програмі. Суд не може підтвердити заповнення позивачем всіх граф та включення до заяви неповнолітніх дітей, оскільки відповідна заява сформована та направлена для опрацювання, також суд не може підтвердити наявність технічного збою при опрацювання заяви, що виразилось у виключенні граф щодо неповнолітніх дітей позивача…”.
Таким чином, позиція судів полягає в тому, що за умови, коли питання щодо переміщення не є предметом судового розгляду, відсутнє підтвердження умисного незаповнення ВПО всіх граф і умисного невключення до заяви неповнолітніх дітей та неможливості підтвердження технічного збою при опрацюванні заяви, а також встановлення факту, що неоформлення виплати допомоги вплинуло безпосередньо на рівень життя неповнолітніх є сумнівами, які трактуються на користь ВПО.
Відповідно до повідомлень Мінцифри, озвученої зокрема на робочій нараді під головуванням Віце-прем’єр-міністерки ‒ Міністерки з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірини Верещук, до переліку (сформованого Мінцифри та поданого до Мінсоцполітики) могли бути включеними не всі ВПО, які фактично здійснювали подачу заяви через мобільний додаток “Дія”.
14 жовтня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 1168, якою продовжив до 1 грудня 2022 р. термін прийому заяв від ВПО, що здійснювали оформлення допомоги через мобільний застосунок “Дія” до 30 квітня 2022 року, але не отримали її. Водночас вимога подати інформацію, збережену на носіях, що підтверджує факт подання заяви через застосунок “Дія” (у разі невключення інформації про особу до переліку Мінцифри), є майже нездійсненною для користувача застосунку. Люди переважно не фіксують свої дії у мобільних застосунках, не роблять фото екрану телефону, а отже, не мають необхідного підтвердження. З огляду на викладене, відповідальність за доведення факту неподання чи неналежного подання даних до застосунку “Дія” має лежати саме на Мінцифрі.
Крім того, оскільки Постанова № 1168 була прийнята лише 14 жовтня 2022 року, то люди, які подавали заяви у період з 1 по 14 жовтня, отримували відмови у звʼязку з відсутністю законних підстав для прийому таких заяв.
- Щодо затримок з переведенням особової справи, які призводять до невиплати соціальної допомоги, в тому числі допомоги на проживання
Внутрішньо переміщені особи продовжують стикатися з проблемою затримок переведення соціальних виплат після зміни фактичного місця проживання. Відповідно до чинного порядку органи соціального захисту за новим місцем проживання заявника мають відправити запит та отримати документи чи інформацію від органів соціального захисту за попереднім місцем проживання заявника. На практиці переведення особової справи може затягнутися на 2-4 місяці. В цей період соціальна допомога не виплачується. Звернення із зазначеною проблемою фіксуються на всій території України. З проблемою стикаються як ВПО, які були зареєстрованими до 24 лютого 2022 року, так і ті, які перемістились після початку повномасштабного вторгнення РФ. Так, прикладом є наступні звернення, які зафіксовано в вересні-жовтні 2022 року гарячою лінією Уповноваженого:
-“ВПО з березня в Черкаській області, отримувала виплату по липень. Переїхала до Київської області, де в липні отримала нову довідку. Виплат немає. ЦНАП відправили до с. Макарів документи, щоб відправити до Черкаської області, але с. Макарів не відправляє документи до Черкаської області.”,
-“Перереєструвала довідку ВПО з двома дітьми в м. Києві в Святошинському районі наприкінці серпня. З того часу жодної виплати не отримала ні на себе, ні на дітей. Зверталися до працівників УСЗН, де отримали інформацію, що вони послали запит в м. Дніпро, але відповідь так і не отримали.”
Заявники також повідомляють, що окремі органи соціального захисту населення просять самостійно шукати адресу органу, куди відправляти запит, контактувати з цим органом або рекомендують самостійно їхати за попереднім місцем проживання та забирати свої документи.
Слід зазначити, що дана проблема була озвучена представниками Коаліції громадських організацій на робочій нараді під головуванням Віце-прем’єр-міністерки ‒ Міністерки з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірини Верещук. За результатом наради Мінсоцполітики було надано роз’яснення структурним підрозділам на місцях щодо переведення електронних особових справ. Характер звернень на гарячі лінії вказує, що навіть після зазначених роз’яснень проблема переведення справ і здійснення виплат за новим місцем проживання залишається невирішеною. Можна виокремити наступні ситуації:
1) відсутня відповідь на запит, в тому числі заявникам надаються роз’яснення, що Мінсоцполітики не надає таку відповідь;
2) відповідь на запит була надана, але орган соцзахисту за новим місцем проживання заявника її не бачить;
3) в деяких органах соціального захисту населення просять заповнити заяву на здійснення запиту, подання якої чинним законодавством не передбачено;
4) заявникам повідомляється, що особова справа втрачена.
Крім того, для подання нової заяви про отримання допомоги на проживання люди повинні знову фізично відвідати орган соцзахисту населення. Водночас за умов великої кількості ВПО, а також загрози обстрілів та відключення електроенергії в управліннях соціального захисту існують черги.
Варто зауважити, що чинним законодавством України не встановлені строки переведення особової справи ВПО після зміни місця проживання, що в свою чергу, негативно впливає на оперативність здійснення соціальної виплати.
Пропозиції та рекомендації:
- Створити робочу групу за участю Мінсоцполітики, Нацсоцслужби, зацікавлених громадських організацій з метою обговорення питань соціальних виплат ВПО, вдосконалення підходів, в тому числі з використанням цифрових методів.
- Скасувати абзаци 2-6 пункту 5 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, внесені Постановою № 1168 в частині запровадження перевірок місця проживання ВПО.
- Провести роз’яснювальну роботу серед працівників/ць органів, які уповноважені приймати заяви на допомогу на проживання, щодо обов’язку приймати заяви від мешканців АР Крим та м. Севастополь.
- Забезпечити розгляд заяв на допомогу на проживання від ВПО, які зверталися у період з 1 по 14 жовтня 2022 року, або щодо яких була надана відмова у виплаті допомоги на проживання через відсутність змін до Постанови № 332.
- Додати у функціонал мобільного застосунку “Дія” можливість подати заяву про допомогу на проживання для тих ВПО, які отримували довідку ВПО у паперовому вигляді, або які стали на облік ВПО до 24 лютого 2022 року.
- Провести роз’яснювальну роботу серед працівників органів соціального захисту населення стосовно взаємодії щодо передання та отримання електронних особових справ одержувачів допомоги.
- Встановити на законодавчому рівні строки, протягом яких ВПО має отримати соціальну допомогу після переміщення на нове місце проживання.
ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
БФ “Право на захист”
БФ “Восток SOS”
Центр прав людини “ZMINA”
ГО “Донбас СОС”
ГО “КримСОС”
Цю аналітичну доповідь підготовлено за підтримки Проєкту Ради Європи “Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень. Фаза II”. Погляди, викладені в цьому документі, належать авторам/кам і не відображають офіційну позицію Ради Європи.