
Від дати повномасштабного вторгнення кількість законодавчих ініціатив зросла в рази. Реєстрація великої кількості законопроєктів – це реакція на виклики та потребу врегулювання проблем, пов’язаних, зокрема, з воєнним станом і збройною агресією проти України.
Від липня 2022 року ми щотижня ділилися з вами короткими викладами законодавчих ініціатив у сфері захисту прав постраждалого населення. З метою розуміння потенційного правового врегулювання у сфері захисту прав постраждалого населення команда Громадського холдингу “ГРУПА ВПЛИВУ” виокремила 30 законопроектів, які були внесені до Верховної Ради України (Далі – ВРУ) з липня 2022 року. В даній статті надана узагальнена інформація щодо тих проектів законів, які:
- ухвалено та підписано Президентом;
- взято за основу та готуються до другого читання;
- включено до порядку денного в питання, підготовлені до розгляду на пленарних засіданнях;
- включено до порядку денного в питання, які доручаються підготувати і доопрацювати для розгляду на сесії;
- опрацьовуються у Комітетах ВРУ.
І. П’ять законодавчих ініціатив стали законами/постановами та набрали чинності.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7531) – Закон України від 27 липня 2022 року № 2456-IX. Відповідно до нього на період дії воєнного стану забороняється примусове виконання рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги (ЖКП) у територіальних громадах, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають чи перебували у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції), або якщо стягнення за ЖКП здійснюється щодо нерухомого майна, яке є місцем постійного проживання такої фізичної особи і було знищено або пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій.
Законопроєкт (реєстраційний номер 0163) – Закон України від 1 грудня 2022 року № 2783-IX. Відповідно до нього для України зупинено дію Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах у відносинах із Російською Федерацією (РФ) і Республікою Білорусь.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8088) – Закон України від 16 листопада 2022 року № 2764-IX. Відповідно до нього в умовах воєнного стану тимчасово окуповані території, дата початку і дата завершення тимчасової окупації визначатимуться Кабінетом Міністрів України (Кабмін); Уряд наділяється повноваженнями щодо можливості визначати, змінювати і скасовувати правовий режим тимчасово окупованої території під час дії в Україні воєнного стану; на адміністративній межі між тимчасово окупованою територією та іншою територією України рішенням Кабміну може запроваджуватися тимчасовий прикордонний контроль.
Проєкт Постанови (реєстраційний номер 7549) – Постанова ВРУ від 15 серпня 2022 року № 2503-IX. Приводить у відповідність до законодавчо визначеного правового режиму “тимчасово окуповані території України”.
Проєкт Постанови (реєстраційний номер 7369) – Постанова ВРУ від 30 серпня 2022 року № 2542-IX. Передбачає встановлення додаткових повноважень для керівників військових адміністрацій окремих громад Донецької області: здійснювати повноваження місцевих рад і їхніх виконавчих комітетів, місцевих голів; затверджувати тимчасову структуру виконавчих органів місцевих рад.
ІІ. Включено до порядку денного. Взято за основу та готуються до другого читання три законопроєкти.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7632). Він пропонує не нараховувати та не сплачувати податок на нерухоме майно (житлове та нежитлове), відмінне від земельної ділянки, починаючи з місяця, в якому відбулося руйнування об’єкта внаслідок збройної агресії незалежно від місця розташування зруйнованого об’єкта. Пільга надається протягом воєнного стану та наступних трьох звітних періодів після його завершення. Факт руйнування об’єкта має бути підтверджений актом огляду об’єкта, складеним органом державної влади (наприклад, Державною службою України з надзвичайних ситуацій або її територіальним органом) чи органом місцевого самоврядування.
Висновок Головного науково-експертного управління Апарату ВРУ (ГНЕУ Апарату ВРУ) містить багато суттєвих зауважень, серед яких наявність потенційних корупційних ризиків, відсутність завершеного механізму податкового контролю.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7473-д). Він пропонує виключити можливість отримання такого виду безоплатної вторинної правової допомоги, як захист для внутрішньо переміщеної особи (ВПО) та обмежити коло питань, з якими ВПО можуть звертатися за безоплатною правовою допомогою. Водночас пропонується розширити коло отримувачів безоплатної правової допомоги, які звертаються за отриманням довідки ВПО.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ – у частині зазначених змін пропозиції оцінені позитивно.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8198). Він пропонує передбачити, що пенсія за віком та за інвалідністю особам, які проживають на тимчасово окупованій території або на території, де ведуться бойові дії, призначається з дня, що настає за днем досягнення особою пенсійного віку або відповідно до встановлення інвалідності органами медико-соціальної експертизи, незалежно від строку звернення за пенсією. Така норма буде чинною на період дії воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях і протягом трьох місяців після його завершення. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, визначається Кабміном.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ загалом позитивний, за винятком окремих зауважень щодо впливу на бюджетні показники, а також необхідності уточнення строків звернення для призначення вказаних пенсій.
ІІІ. Один законопроєкт включено до порядку денного в питання, підготовлені до розгляду на пленарних засіданнях.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7507). Він пропонує закріпити безоплатне необмежене в часі право на проживання ВПО у місцях їх компактного поселення без оплати ЖКП. Порядок компенсації витрат на ЖКП власникам місць компактного поселення має визначити Кабмін.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ загалом позитивний, за винятком окремих зауважень щодо термінології та необхідності пояснень впливу на бюджетні показники, а також встановлення терміну для Кабміну для ухвалення порядку.
ІV. Два законопроєкти включено до порядку денного в питання, які доручаються підготувати і доопрацювати для розгляду на сесії.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7472). Він пропонує встановити вимогу щодо кандидата на посаду Уповноваженого ВРУ з прав людини: наявність знань і професійного досвіду в галузі прав людини щонайменше десять років на день обрання такого кандидата. Натомість скасувати віковий ценз щодо кандидатів.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7572). Він пропонує встановити норми, які діятимуть у період воєнного стану та протягом трьох років після його завершення: 1) пільгові умови оподаткування податку з доходу фізичних осіб (ПДФО) та військовим збором, і звільнення від сплати єдиного соціального внеску у разі безоплатного надання підприємствами, фізичним особам – підприємцям тощо послуг з ремонту пошкодженого житла; 2) зменшення ПДФО для самозайнятих осіб за добровільно перераховане майно (зокрема й кошти) для відновлення пошкодженого війною житла; 3) встановлення переліку об’єктів (житлових будинків) з відновлення житла (ремонт, капітальний ремонт) і переліку територіальних громад, в яких житло громадян пошкоджено внаслідок бойових дій.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
V. Два законопроєкти очікують розгляду в першому читанні.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8268). Він пропонує: визначити основні джерела права у сфері Міжнародного гуманітарного права (МГП); встановити особливості застосування звичаєвого МГП; визначити повноваження та систематизувати діяльність державних органів щодо застосування МГП; уточнити статус Національного інформаційного бюро; утворити інститут Уповноваженого з питань дотримання міжнародного гуманітарного права; закріпити статус та особливості діяльності Комісії з питань застосування та дотримання норм МГП (дорадчий орган при Кабміні); передбачити постійний парламентський контроль за дотриманням МГП; встановити механізми поширення знань про МГП через формальну, неформальну й інформальну освіту; закріпити вивчення МГП у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, вищих навчальних закладах зі специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських; передбачити вивчення МГП у закладах повної загальної середньої, передвищої, вищої освіти.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ містить багато суттєвих зауважень. Концептуальним недоліком поданого на розгляд проєкту є відсутність у ньому самостійного предмету правового регулювання. Національне законодавство не може врегульовувати питання застосування та дотримання норм галузі МГП, яке включає як договірні норми, так і звичаєві, а може містити тільки деякі положення щодо імплементації норм МГП. Більшість повноважень органів державної влади у сфері дотримання норм МГП, які пропонують врегулювати в проєкті, уже передбачені в чинному законодавстві України.
Законопроєкт (реєстраційний номер 0181). Він пропонує припинити дію Угоди між Кабміном та Урядом РФ про порядок перетинання українсько-російського державного кордону жителями прикордонних регіонів України та РФ.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ – не заперечує проти ухвалення цього законопроєкту.
VІ. Шістнадцять законопроєктів опрацьовуються у Комітетах ВРУ.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7706). Він пропонує звільнити ВПО від сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування у розмірі 1 % від вартості придбаного майна. Пільга діятиме у період дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його завершення.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ загалом позитивний, за винятком окремих зауважень щодо термінології та необхідності пояснень впливу на бюджетні показники.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7703). Він пропонує внести до профільних законів положення щодо обов’язкового повернення в Україну після запровадження воєнного стану для посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування. Щодо народних депутатів пропонують не нараховувати заробітну плату та не здійснювати виплати, пов’язані з виконанням депутатських повноважень.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 7704). Він пропонує встановити кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 10 років для осіб уповноважених на виконання функцій держави та/або місцевого самоврядування, якщо вони не повернуться в Україну протягом десяти діб із дня введення воєнного стану. Кримінальна відповідальність не застосовується у разі наявності поважних причин, наприклад, відрядження, стихійного лиха, лікування тощо.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8020). Він пропонує у період дії воєнного стану надати ВПО право на безкоштовний проїзд на території всієї України усіма видами міського пасажирського транспорту: автобусами приміських і міжміських маршрутів, автомобільним транспортом загального користування у сільській місцевості, залізничним транспортом, зокрема внутрішньо районним і міжобласним.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ містить багато суттєвих зауважень, серед яких виникнення зобов’язань держави перед підприємствами транспорту у випадку встановлення державних регульованих цін на товари та послуги в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру. Відсутність компенсацій витрат органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади. Відсутність приписів, орієнтованих саме на соціально незахищені верстви населення.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8057). Він пропонує передбачити кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на різні терміни із конфіскацією майна або без такої за: набуття в умовах воєнного стану громадянином України, який є особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, або станом на 23 лютого 2022 року був такою особою, громадянства держави-агресора та/або отримання паспортних документів держави-агресора; пропаганду, публічні заклики, поширення матеріалів із закликами щодо необхідності набуття громадянами України громадянства держави-агресора та/або отримання паспортних документів держави-агресора; вчинення дій щодо примушування громадян України до набуття громадянства держави-агресора або отримання паспортних документів держави-агресора, а також створення умов, за яких обсяг прав громадян України буде меншим, якщо вони не мають громадянства держави-агресора та/або паспортних документів держави-агресора.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ визначає, що така законодавча ініціатива викликає низку зауважень, зокрема, обмежує право громадянина України змінити громадянство. Порушує принцип справедливості через відсутність співмірності між вчиненим діянням та розміром і видом покарання за нього.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8077). Він пропонує передбачити кримінальну відповідальність у вигляді позбавленням волі на строк від 3 до 6 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 10 до 15 років з конфіскацією майна або без такої. Відповідальність передбачається за здійснення громадянином України на тимчасово окупованій території України на підставі законодавства держави-агресора професійної діяльності, пов’язаної з наданням послуг адвоката, аудитора, оцінювача, експерта, арбітражного керуючого, приватного виконавця, незалежного посередника, члена трудового арбітражу, третейського судді, а також виконання повноважень нотаріуса або державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав, інших публічних послуг.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ – ідея законопроєкту потребує додаткової аргументації.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8092). Він пропонує на період тимчасової окупації РФ території України зареєстрованим/задекларованим місцем проживання неповнолітніх осіб вважати зареєстроване/задеклароване місце проживання їхніх батьків або інших законних представників чи одного з них, із ким проживає неповнолітня особа. Водночас змінами пропонує поширити механізм на осіб, місце проживання яких зареєстроване/задеклароване у житлі, що розміщене на території територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в оточенні (блокуванні).
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ загалом позитивний, за винятком окремих зауважень щодо термінології та необхідності визначення строку для оновлення підзаконної нормативно-правової бази.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8096). Він пропонує встановити адміністративну відповідальність за такі порушення: комендантської години у вигляді накладення штрафу від 340 до 680 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин; спеціального режиму світломаскування під час дії воєнного стану у вигляді попередження або накладення штрафу на громадян від 510 до 850 грн або громадські роботи на строк від 30 до 40 годин і на посадових осіб – від 850 до 1700 грн або виправні роботи на строк до 6 місяців. Зазначені вище дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин і на посадових осіб – від 1700 до 3400 грн або виправні роботи на строк від шести місяців до одного року (доповнення Кодексу України про адміністративні правопорушення статтею 2102). Тимчасово, на час дії воєнного стану, відрахування у дохід держави із заробітку осіб, притягнутих до адміністративного стягнення у вигляді виправних робіт на підставі відповідного рішення суду (судді), спрямовуються виключно на потреби Збройних Сил України. Також пропонується встановити кримінальну відповідальність за умисне порушення спеціального режиму світломаскування під час дії воєнного стану, що призвело до загибелі людей або інших тяжких наслідків, у вигляді позбавлення волі на строк від 10 до 15 років з конфіскацією майна або без такої (частина перша статті 1131 ККУ), а за вчинення тих самих дій особою, яка є представником влади або повторно, або за попередньою змовою групою осіб, передбачити відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк 15 років або довічним позбавленням волі з конфіскацією майна.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8165). Він пропонує передбачити, що пред’явлення позову до держави, яка визнана державою-агресором, допускається незалежно від наявності згоди компетентних органів держави, яка визнана державою-агресором. Йдеться, зокрема, про: залучення такої держави до участі у справі як відповідача або третьої особи; накладення арешту на майно, яке належить державі-агресору та міститься на території України; застосування щодо такого майна інших засобів забезпечення позову; звернення стягнення на таке майно допускається незалежно від наявності згоди компетентних органів держави, яка визнана державою-агресором.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8204). Він пропонує встановити, що проведення оцінки майна є обов’язковим, зокрема й у випадку визначення розміру відшкодування вартості відновлення пошкоджених об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією РФ. Водночас на період дії воєнного стану та протягом одного року з дня його завершення надати повноваження проводити оцінку судовим експертам. Зазначені судові експерти повинні мати кваліфікацію щодо визначення оціночної вартості будівельних об’єктів та споруд і бути включеними до державного Реєстру атестованих судових експертів. У випадку ухвалення законопроєкту визначення розміру відшкодування вартості відновлення пошкоджених об’єктів проводитимуть на підставі укладеного договору із судовим експертом. Оцінку майна здійснюватимуть відповідно до положень (національних стандартів) про оцінку майна. Висновки про розмір відшкодування вартості відновлення пошкоджених об’єктів оформлятимуть звітом.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8220). Він пропонує встановити відповідальність кредиторів за порушення порядку проведення обов’язкової реструктуризації зобов’язань позичальників. Відповідальність передбачена у вигляді фінансової санкції. Вона накладається Національним банком України. Розмір становить 10 % від суми зобов’язань, які підлягають реструктуризації. Крім того, законопроєкт пропонує надати позичальникам право звернення до суду з позовом до кредиторів про проведення обов’язкової реструктуризації зобов’язань, а також визначити механізм ефективного захисту прав позичальників. При реалізації має дотримуватись баланс інтересів кредиторів і позичальників. Поширити можливість застосування реструктуризації на осіб, які мали прострочену заборгованість станом на 1 січня 2014 року.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8249). Він пропонує встановити, що до житлового фонду соціального призначення в обов’язковому порядку включаються: житло, яке увійшло до складу відумерлої спадщини (майно померлого, яке не відійшло спадкоємцям, зокрема у разі їхньої відсутності); житло, яке є безхазяйним майном; житло, отримане територіальною громадою за договорами довічного утримання. Також законопроєкт пропонує розширити перелік категорій громадян, які мають право позачергового отримання соціального житла. Додаються дві нові категорії: сім’ї та одинокі матері/батьки з числа ВПО, які мають двох або більше неповнолітніх дітей; громадяни, житло яких знищене або пошкоджене до непридатного для проживання стану внаслідок військової агресії РФ. Водночас планують доповнити кримінальну відповідальність за зловживання у сфері формування і використання житлового фонду соціального призначення. За найбільш серйозні зловживання передбачено покарання у вигляді позбавленням волі на строк до 6 років зі штрафом до 510 000 грн.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8283). Він пропонує надати повноваження сільському, селищному, міському голові тимчасово окупованої територіальної громади, щодо якої не прийнято рішення про утворення військової адміністрації, приймати рішення про: затвердження місцевого бюджету та внесення до нього змін за поданням місцевих фінансових органів; затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування; передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету без укладення договорів.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ – одноосібна реалізація відповідних бюджетних повноважень та відсутність механізму контролю несуть корупційні ризики.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8308). Він пропонує скасувати адміністративну відповідальність для громадян, які проживають на тимчасово окупованій території, прилеглих до лінії зіткнення населених пунктах, є ВПО, за проживання без паспорта громадянина України; за проживання з недійсним паспортом громадянина України; за проживання громадян без реєстрації місця проживання.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8325). Він пропонує встановити кримінальну відповідальність за здійснення в умовах збройної агресії примусового призову в незаконні збройні чи воєнізовані формування, створені на тимчасово окупованій території, та/або збройні чи воєнізовані формування держави-агресора (примусова мобілізація) у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 7 років. Якщо зазначене правопорушення було вчинене щодо неповнолітньої особи або щодо кількох осіб, або шляхом підкупу, або поєднане з насильством щодо потерпілої особи чи її близьких, або з погрозою застосування такого насильства, то покарання становитиме позбавлення волі на строк від 7 до 10 років із конфіскацією майна.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ – законопроєкт не вирішує зазначеного завдання у повному обсязі та потребує комплексного підходу, а не криміналізації окремих проявів.
Законопроєкт (реєстраційний номер 8326). Він пропонує встановити кримінальну відповідальність за насильницьке вивезення особи за межі території України в умовах збройної агресії у вигляді позбавленням волі на строк від 7 до 10 років. Якщо зазначене правопорушення було вчинене щодо двох і більше осіб, або щодо неповнолітньої особи, то покарання становитиме позбавлення волі на строк від 8 до 20 років.
Висновок ГНЕУ Апарату ВРУ відсутній.