
Після початку збройної агресії проти України в 2014 році особливо гостро постало питання державної реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на окупованих територіях (зокрема фактів народження та смерті).
Більше 200 тисяч дітей, народжених з 2015 по 2022 роки на тимчасово окупованих територіях Криму, Донецької та Луганської областей, не мають свідоцтв про народження.
З метою забезпечення підтвердження цих фактів у 2016 році була запроваджена спрощена судова процедура. Так, лише після ухвалення рішення суду в порядку окремого провадження громадяни України можуть отримати в органі державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) свідоцтво про народження чи смерть особи.
Для жителів тимчасово окупованих територій діють:
- спрощена судова процедура – для встановлення фактів народження і смерті особи;
- судова процедура – для встановлення фактів реєстрації шлюбу чи розірвання шлюбу.
Однак єдина можлива на сьогодні судова процедура встановлення фактів народження фізичної особи та смерті не в змозі забезпечити успішний рівень реінтеграції населення тимчасово окупованих територій.
Всього за період з 2016 до кінця 2022 на підставі рішень суду було видано більше 55 тисяч свідоцтв про народження та 101 тисяч свідоцтв про смерть, які відбулися в окупації.
Особливо гостро це питання постало після початку широкомасштабної збройної агресії проти України і обмеження виїзду українців з окупованих територій.
Як наслідок, незадокументовані особи зазнають перешкод у доступі до освіти, медичного та соціального захисту тощо. В умовах воєнного стану вони не можуть отримати навіть гуманітарну допомогу.
Тривалий час міжнародні та національні організації виступають за необхідність забезпечення адміністративної (позасудової) процедури підтвердження актів цивільного стану, що відбулися в окупації. Відтак за ініціативи Міністерства юстиції України та Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України в березні 2023 року був зареєстрований проєкт Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей державної реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України та за межами” (№ 9069).
Законопроєкт № 9069 пропонує:
- запровадити позасудову процедуру визнання та підтвердження державою актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованій території (народження, смерті, шлюбу, розірвання шлюбу);
- передбачити спрощений судовий порядок встановлення фактів реєстрації шлюбу та розірвання шлюбу, що відбулись в тимчасовій окупації (для складних випадків);
- забезпечити надання закордонними дипломатичними установами України послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану з використанням Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
- передбачити можливість перереєстрації актів цивільного стану, що були зареєстровані компетентними органами іноземних держав щодо громадян України;
- закріпити принцип екстериторіальності щодо подачі документів, тобто можливість людині звернутись до будь-якого органу ДРАЦС, у тому числі в електронному вигляді, а також скоротити строки розгляду окремих заяв.
Ухвалення законопроєкту № 9069:
- дозволить збільшити кількість реєстрацій актів цивільного стану, які відбулися під час окупації;
- cуттєво розвантажить суди;
- забезпечить доступ громадян України до реалізації прав та свобод (право на освіту, медичне обслуговування, соціальний захист, сімейні та спадкові права тощо);
- зменшить ризики безгромадянства для мешканців окупованих територій;
- дозволить мати апробовану процедуру верифікації сотень тисяч актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованих територіях;
- cприятиме успішній реінтеграції мешканців тимчасово окупованих територій;
- створить умови для оперативного отримання послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану в будь-якому з органів ДРАЦС, у тому числі і за кордоном, незалежно від місця проживання або перебування особи;
- забезпечить можливість перереєструвати в Україні акти цивільного стану, зареєстровані в іноземних органах країни перебування, та отримати документи українського зразка.
Ми звертаємось до народних депутатів України з проханням підтримати законопроєкт № 9069.
Детальніше в інфографіці