
Експерти Коаліції* проаналізували законопроєкти, які знаходяться на розгляді 9 сесії Верховної Ради України IX скликання. За результатом вони підготували Дорожню карту законопроєктів, що стосується захисту прав постраждалих від збройної агресії проти України. Документ був направлений народним депутатам до ознайомлення.
Дорожня карта структурована у вигляді “світлофору”. Частина законопроєктів у карті знаходиться в “зеленій зоні”. Ми повністю підтримуюємо ці законопроєкти і виступаємо за найскоріше їхнє прийняття. Частина – в “жовтій зоні”. Хоча вони пропонують врегулювати важливі питання, проте потребують доопрацювання. У “червоній зоні” карти зібрані законопроєкти, які на нашу думку несуть значні ризики і повинні бути відхилені профільними комітетами та/або народними депутатами у сесійній залі.
Ми підтримуємо прагнення законодавців:
- врегулювати питання реалізації механізму компенсації за зруйноване та пошкоджене майно;
- віднайти механізми відшкодування шкоди, завданої життю і здоров’ю постраждалих;
- внести зміни до законів України, що регулюють суспільні відносини, на які значним чином вплинула війна.
Перелік законопроєктів, які правозахисники закликають підтримати:
- Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо уточнення відповідальності за деякі види кримінальних правопорушень на тимчасово окупованих територіях (8301-2);
- Проєкт Закону про внесення змін до розділу ІV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про споживче кредитування” щодо особливостей нарахування процентів за споживчими кредитами під час воєнного стану (9051);
- Проєкт Закону про внесення зміни до пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України щодо особливостей нарахування процентів за споживчими кредитами під час воєнного стану (9052);
- Проєкт Закону про внесення зміни до розділу ХІІI “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про виконавче провадження” (9065);
- Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей державної реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України та за межами України (9069).
В той же час наголошуємо на тому, що зареєстровані проєкти Законів часто:
- не передбачають конкретних механізмів реалізації;
- не включають перелік прав та гарантій;
- не грунтуються на дослідженнях;
- не враховують сформовану державну політику та досвід попередніх років щодо підтримки окремих категорій громадян, для яких декларують суттєві приференції;
- не мають належного фінансово-економічного обґрунтування.
Перелік законопроєктів, які ми закликаємо відправити на доопрацювання:
- Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реінтеграції та відновлення прав дитини (7231);
- Проєкт Закону про відшкодування шкоди завданої потерпілому внаслідок збройної агресії Російської Федерації (7385);
- Проєкт Закону про внесення зміни до розділу XIII “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про виконавче провадження” (9065-1).
Перелік законопроєктів, які ми закликаємо відхилити:
- Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” щодо забезпечення прав зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб на безоплатне отримання комунальних послуг та безоплатне тимчасове проживання (7507);
- Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування” щодо звільнення деяких категорій осіб від сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час купівлі нерухомого майна (7706);
- Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” щодо запровадження безкоштовного проїзду для внутрішньо переміщених осіб на період дії воєнного стану (8020);
- Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо протидії російській паспортизації (8057);
- Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття” щодо розміру та тривалості виплати допомоги по безробіттю внутрішньо переміщеним особам (8421);
- Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію» щодо посилення захисту громадян, які постраждали внаслідок дій держаави-агресора» (8367);
- Проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо надання статусу дитина війни та пільг дітям, які проживали в районах проведення воєнних (бойових) дій у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації або на лінії розмежування (9042);
- Проєкт Закону про основи соціальної захищеності дітей, які постраждали внаслідок повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України (9042-1);
- Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо засад обов’язкової евакуації дітей (9207).
У разі прийняття, реалізація законопроєктів у “червоній зоні” не призведе до досягнення визначеної мети та може викликати неузгодженість з вже існуючим регулюванням.
Основні проблеми таких законопроєктів: популізм, відсутність конкретних механізмів реалізації, не врахування вже існуючого досвіду та відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування. Підтримка цих законопроєктів нестиме значні ризики.
“Підготовка Дорожньої карти законопроєктів, що стосуються захисту прав постраждалих унаслідок збройного конфлікту є нашою системною практикою. Основна мета якої – не тільки відобразити позицію щодо тих чи інших ініціатив, а й вийти з народними депутатами на обговорення питань їх регулювання. Повномасштабна збройна агресія проти України та одночасно перспективи деокупації всіх українських територій вимагають складних рішень. Значна частина таких лежить саме в площині законодавчого регулювання. Саме тому для нас надзвичайно важливо аби законодавчі ініціативи були максимально якісними і обгрунтованими, відповідали загальній візії держави. На жаль, ряд законопроєктів викликає серйозні питання щодо своєї якості, реалістичності реалізації чи визначеним підходам. Ми маємо сподівання, що підготовлений та направлений депутатам документ, обговорення з ними сприятиме у підготовці дійсно необхідних та таких, що будуть реалізованими законопроєктів. Інші ж, ті які мають підтримку, максимально в короткі строки будуть проголосовані Парламентом. Зі свого боку, вчергове висловлюємо готовність щодо долучення до процесів на всіх етапах”, – Марія Красненко, юристка ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”.
Ми закликаємо народних депутатів врахувати позиції щодо цих законопроектів.
Дорожня-карта_фінал_16.05* До складу Коаліції входять Центр прав людини ZMINA, ГО «Донбас СОС», ГО «КримСОС», БФ «Право на захист», БФ Восток-СОС», ГО «Громадський холдинг «ГРУПА ВПЛИВУ», БФ «Stabilization Support Services», Кримська правозахисна група.